Sökning: "matsituationen förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden matsituationen förskola.

  1. 1. Förskollärarens arbetssätt för att utveckla språket hos flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Batoul Al Rifai; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Flerspråkiga barn; Samspel; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka förskollärarnas arbete för barns språkutveckling inom förskoleverksamheten. Undersökningen utgår ifrån två frågeställningar där den första handlar om vilka strategier förskolläraren använder för att stimulera flerspråkiga barns inlärning av svenska språket. LÄS MER

  2. 2. Förskollärarens arbetssätt för att utveckla språket hos flerspråkiga barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Al Rifai Batoul; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Flerspråkiga barn; Samspel; Språkutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka förskollärarnas arbete för barns språkutveckling inom förskoleverksamheten. Undersökningen utgår ifrån två frågeställningar där den första handlar om vilka strategier förskolläraren använder för att stimulera flerspråkiga barns inlärning av svenska språket. LÄS MER

  3. 3. Vem får ordet? : En studie om flickors och pojkars möjligheter till kommunikation vid matsituationen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Hanna Jumisko; Anna Sandberg; [2017]
    Nyckelord :Barnens perspektiv; förskola; genus; jämställdhet; kommunikation; kön; matsituationen; talutrymme.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera vilka föreställningar om kön som förmedlas mellan pedagog och barn vid matsituationen på förskolan. Forskningsfrågorna berör vilket utrymme pojkar respektive flickor ges till kommunikation av pedagogerna och hur flickorna och pojkarna upplever detta. LÄS MER

  4. 4. Vad är det vi har bråttom till? : en studie om förskollärares stress i förhållande till förskolans rutinsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Fordal; Marie Larsson; [2016]
    Nyckelord :stress; förskola; rutinsituation; organisera; förebygga; förskollärare; förskolechef;

    Sammanfattning : Arbetsmiljöverkets rapport från år 2012 visar att det finns brister i arbetsmiljön på förskolan och att många förskollärare upplever hög arbetsbelastning. Stress hos förskolans pedagoger är ett omtalat ämne i tidningar, nyhetsinslag och sociala medier. LÄS MER

  5. 5. Barns inflytande i matsituationen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Holm Maria; [2015]
    Nyckelord :Matsituation; inflytande; förskola; barn;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om barn inflytande i förskolan, med särskilt fokus på matsituationerna. I studien har jag valt att titta på vilka inflytandesituationer som kan identifieras, vilka initiativ barnen tar till inflytande samt hur pedagogerna bemöter barns inflytande. LÄS MER