Sökning: "matte"

Visar resultat 1 - 5 av 175 uppsatser innehållade ordet matte.

  1. 1. ”Man får liksom ett flow och då är matte ganska kul” : En kvalitativ studie om kognitiva och affektiva aspekter som påverkar högstadieelevers upplevelse av arbetet med matematiska problem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Matilda Lundell; [2024]
    Nyckelord :Affekter; Heuristiker; Kontroll; Matematiska resurser; Motivation; Problemformulering; Problemlösning;

    Sammanfattning : Elevers problemlösningsprocess påverkas enligt tidigare forskning av såväl rent kognitiva resurser som motivation, uppfattningar och emotioner. Processen kan också ses innefatta problemformulering, vilket i tidigare studier visat sig främja såväl djupare matematisk förståelse som positiva attityder gentemot matematikämnet. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieelevers motivation & betyg : En kvantitativ studie om sambandet, och könsskillnaderna mellan motivationstyp och betygsambitioner i idrott & hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Gustaf Könberg; Viktor Trojmar; [2024]
    Nyckelord :Motivation; Ambition; Könsskillnader; Idrott och Hälsa;

    Sammanfattning : Syfte & Hypoteser: Syftet med denna studie var att undersöka sambandet mellan motivationstyp och betygsambitioner hos gymnasieelever i ämnet idrott och hälsa. Samt att analysera eventuella skillnader mellan könen avseende både motivationstyp och betygsambitionsnivå. LÄS MER

  3. 3. Utvecklande matte på ett lekfullt sätt : Ett arbetsmaterial att luta sig mot vid matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tova Tengström; Jonna Tuohimaa; [2023]
    Nyckelord :Bishops matematiska aktiviteter; Förskola; Förskollärare; Matematik; Undervisning;

    Sammanfattning : Vår gemensamma uppfattning om matematik i förskolans verksamhet är att det finns en problematik med att undervisa om matematik då den oftast begränsas till att räkna. Tidigare forskning redogör för att förskollärare känner oro för att undervisa matematik samt att de anser sig besitta en låg matematisk kompetens och känner därmed rädsla för att göra fel vid matematikundervisning. LÄS MER

  4. 4. Representationsformer för multiplikation i läroböcker för åk 8 : En kvantitativ studie med fokus på multiplikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Roshin Aljizani; [2023]
    Nyckelord :Läroböcker; multiplikation; representationsformer.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera hur två utvalda läroböcker ger elever möjlighet att utveckla sin förståelse för multiplikation genom att granska representationsformer som används i läroböcker för åk 8.Denna studie är baserad på analysen av två läroböcker: Matte Direkt 8 samt Matematik Y. LÄS MER

  5. 5. Problemlösning hämmar eller främjar : En läromedelsanalys ur ett perspektiv som fokuserar på matematisk litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Rita Soro; [2023]
    Nyckelord :Textbook analysis; mathematical literacy; problem-solving; reality-based tasks; text-based task;

    Sammanfattning : This study conducted to examine the distribution of problem-solving tasks in mathematics textbook related to mathematical literacy. The aim of the study was to analyze the extent to which mathematical literacy is addressed through problem-solving tasks in two grade 4 mathematics textbooks. LÄS MER