Sökning: "matteboken 4"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden matteboken 4.

  1. 1. ”Jag har glömt matteboken hemma, för mamma la inte fram den.” : En diskursanalys av hur manligt och kvinnligt konstrueras och förändras under fyra olika perioder mellan 1980 och 2014 i läroböcker för samhällskunskapsämnet, åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Rebecka Villner; [2016]
    Nyckelord :Läroboksanalys; samhällskunskap; diskursanalys; feministisk poststrukturalism; jämställdhet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att utifrån ett diskursanalytiskt och feministiskt poststrukturalistiskt perspektiv undersöka hur könen konstruerades och hur framställningarna förändrades i tre valda kapitel ur fyra samhällskunskapsläroböcker för årskurs 4-6 som gavs ut 1980, 1996, 2007 och 2014. Analysen utgår från de analysverktyg som finns inom Ernesto Laclau och Chantal Mouffes diskursteori. LÄS MER

  2. 2. Matematiksvårigheter som inte matteboken fixar : En kvalitativ studie om 4 specialpedagogers arbetsmetoder i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Marcus Niemi; [2012]
    Nyckelord :matematik; specialpedagogik; matematiksvårigheter; lärandemiljö; samarbete; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Arbetet som klasslärare innebär att fungera sida vid sida med samtliga elever i skolan, oavsett förutsättningar, kunskaper eller behov. För att tillgodose alla behov som finnsinom skolans verksamhet krävs det idag även kunskap att som klasslärare kunna hantera och vägleda de elever som är i behov av särskilt stöd, då de specialpedagogiska insatserna inte alltid räcker till. LÄS MER

  3. 3. Matematik i skolan : Intresse och påverkan

    Kandidat-uppsats, Matematikdidaktik

    Författare :Maria Wahlberg; [2009]
    Nyckelord :skolan; matematik; intresse; påverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att genom intervjuer av elever och lärare undersöka hur matematikintresset såg ut hos eleverna i år 4,5 och 6. Eleverna hade ett svalt intresse för matematik, de upplevde intresse som att vara duktig,räkna mycket i matteboken och att tycka matematik är roligt. LÄS MER