Sökning: "mattestegen"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet mattestegen.

  1. 1. Genus i matematikläromedel : Förändring över tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tina Adolfsson; Martin Crone; [2018]
    Nyckelord :Genus; kön; normer; läromedel; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett genusperspektiv granska hur kvinnor/flickor och män/pojkar framställs i matematikläromedel från olika tidsepoker, samt om framställningen har förändrats över tid. För att besvara studiens syfte tillämpas två frågeställningar: I vilken utsträckning förekommer kvinnor/flickor och män/pojkar i namn, personliga pronomen och bild i matematikläromedel från olika tidsepoker? och I vilken utsträckning förekommer kvinnor/flickor och män/pojkar i typiskt kvinnligt respektive manligt kodade kläder och sysselsättningar i matematikläromedel från olika tidsepoker? Datainsamlingen genomförs genom en kvantitativ innehållsanalys av tre matematikserier avsedda för årskurs två – serien Matematik från år 1988, serien Lilla Mattestegen från år 2000–2011 och serien Singma matematik från år 2017–2018. LÄS MER

  2. 2. Matematikboken, lärarens guide till undervisningen? – En analys av två läromedel i matematik för årskurs 1-3

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elena Johansson; Catherine Borg; Anna Höglund; [2014]
    Nyckelord :Läromedel; Matematik; Lgr11; Lilla Mattestegen; Ny;

    Sammanfattning : Sammanfattning:SyfteSyftet var att undersöka hur två olika läromedel för årskurs 1-3 möter Lgr11:s krav på centralt innehåll iundervisningen. Syftet besvaras utifrån fyra frågeställningar, vilka berör överensstämmelsen mellan kursplan ochelevbok, elevbokens upplägg, lärarbokens betydelse för användningen av elevboken och pedagogiskautgångspunkter i läromedlen. LÄS MER

  3. 3. En komparativ studie mellan tre matematiska läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ricardo Jeppsson; André Karlsson; [2010]
    Nyckelord :grafisk formgivning; läromedelsanalys; läroböcker; matematik; pedagogik;

    Sammanfattning : Jeppsson, Ricardo & Karlsson, André (2010). En komparativ analys mellan tre matematiska läromedel. Malmö: Lärarutbildningen: Malmö högskolaDenna studie bygger på en jämförelse mellan tre matematiska läromedel för årskurs ett; Lilla Mattestegen, Matte Mosaik och Mästerkatten. LÄS MER

  4. 4. Matematikböcker i Sverige och Finland

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Fredrik Brännström; Christopher da Luz Reis; [2008]
    Nyckelord :Problemlösning; Problem; Mattestegen; Min matematik; Tänk och Räkna; Matematikböcker; Lärobok; Matematik; Benämnda uppgifter; Räkneuppgifter; Gruppuppgifter; Läroplan; Matteboken;

    Sammanfattning : Resultaten i undersökningen PISA 2003 visar att finska elever är bättre på problemlösning än svenska elever. Detta arbete undersöker huruvida matematikböcker i de båda länderna skulle kunna vara en bidragande orsak till skillnaderna. Arbetet är begränsat till två böcker från respektive land. LÄS MER

  5. 5. Lära nytt eller lära om igen? : En läromedelsstudie i geometri på grundskola och gymnasium.

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Kajsa Östemar; [2008]
    Nyckelord :geometri; läromedelsstudie; nationella prov; kommunicera matematik;

    Sammanfattning : Forskningsrapporter visar på att elever idag tycker att matematikämnet är tråkigt. Kan denna inställning bero på att de inte får utveckla sitt matematiska tänkande utan blir fast och arbetar med liknande mål och uppgifter för länge? För att få en grund till att svara på denna fråga försöker detta arbete ta reda på i vilken mån ny kunskap inom geometri presenteras för eleverna under grundskolans år 5 till och med gymnasiets matematik A samt i vilken utsträckning gammal kunskap repeteras som om den vore ny. LÄS MER