Sökning: "mcdonalds kultur"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden mcdonalds kultur.

  1. 1. Kulturella anpassningar inom marknadsföring : En kvalitativ innehållsanalys av McDonald’s reklamfilmer i sex olika länder.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mathilda Bjuhr; Keren Nashih; [2022]
    Nyckelord :McDonald’s; reklamfilm; kultur; Lewis-modellen; kommunikationsstrategi; semiotik; kvalitativ innehållsanalys.;

    Sammanfattning : Trots många studier av McDonald’s marknadsföringsstrategi är den under ständig utveckling. McDonald’s vill under 2020/2021 investera i nya kulturellt relevanta metoder. Denna uppsats kommer att analysera McDonald’s reklamfilmer från 2021 utifrån ett kulturellt perspektiv för att komplettera tidigare studier. LÄS MER

  2. 2. McDonalds McDelivery : En jämförelse av kultur mellan reklamfilm och nation i Sverige samt Japan under en pandemi

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Adrian Sjödal; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : År 2020 blev världen utsatt av viruset Covid-19, en pandemi som har påverkat mångas liv, allt från företag till människors vardag. Medan restaurangindustrin har påverkats negativt av den ökande mängden hemmasittande, har matleveransindustrin istället ökat. LÄS MER

  3. 3. 16 sätt att yla : Narratologiska anaylser av Porpentines Howling Dogs och Abigail Corfmans 16 Ways to Kill a Vampire at McDonalds

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Love Zúniga Elfström; [2020]
    Nyckelord :Howling Dogs; 16 Ways to Kill a Vampire at McDonalds; narratology; possible worlds theory; Alice Bell; Jeff Parker; ludology; interactive narratives; hypertext; Porpentine; Abigail Corfman; Howling Dogs; 16 Ways to Kill a Vampire at McDonalds; narratologi; possible worlds theory; Alice Bell; Jeff Parker; ludologi; interaktiva narrativ; hypertext; Porpentine; Abigail Corfman;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras spelen Howling Dogs och 16 Ways to Kill a Vampire at McDonalds ur ett narratologiskt perspektiv. Huvuddelen av analysen fokuserar på hur hypertextens mediala förhållanden påverkar relationen mellan spelaren och narrativet samt på förhållandet mellan berättare och lyssnarinstans. LÄS MER

  4. 4. Global form av reklam och dess vetenskapliga debatt : En kvalitativ studie av fyra globala kampanjer

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Maria Petrovic; [2009]
    Nyckelord :advertising; global advertising; standardized advertising; culture adapted advertising; campaigns; global campaigns; global brands; consumption; scientific debate about global advertising; culture; globalization; McDonald s; HP; Coca-Cola; Amnesty International; I m Lovin It; The Computer is Personal Again; The Coke Side of Life; Stop Violance Against Women; qualitative studies; content analysis; semiotic analysis; reklam; global reklam; kulturell anpassad reklam; standardiserad reklam; kampanjer; globala kampanjer; globala varumärken; konsumtion; vetenskaplig debatt angående global reklam; kultur; globalisering; McDonald s; HP; Coca-Cola; Amnesty International; I m Lovin It; The Computer is Personal Again; The Coke Side of Life; Stop Violance Against Women; kvalitativ studie; innehållsanalys; semiotisk analys;

    Sammanfattning : I’ve chosen primary to analyze commercial form of advertising by world leading companies; McDonald’s, Coca-Cola and HP due to their implementation of global advertising. The fourth campaign that’s being analyzed is not of commercial type instead it’s characterized as an informative campaign that the ideal organization Amnesty is carring out. LÄS MER

  5. 5. Påverkar den kulturella bakgrunden konsumenternas associationer om ett varumärke? : En jämförande studie om McDonald's

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för ekonomi, statistik och informatik

    Författare :Anna Bojovic; [2006]
    Nyckelord :kultur; associationer; varumärke; svensk kultur; amerikansk kultur; Hofstede; McDonald s;

    Sammanfattning : Intresset för det valda uppsatsämnet uppstod av att se om det är kultur som påverkar varumärkesassociationer. Det var därmed intressant att fördjupa sig i två olika kulturer, nämligen USA och Sverige. LÄS MER