Sökning: "meaningmaking"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet meaningmaking.

  1. 1. Att förlora ett barn : En kvalitativ studie om föräldrars meningsskapande copingstrategier och hur arbetslivsdeltagande påverkade sorgeprocessen

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Dimitris Guta Pantazakos; [2023]
    Nyckelord :Sörjande familjer; sorg vård; copingstrategier; kultur; död; existentiella copingstrategier; sorg; sörjande föräldrar; sörjande; religiös coping; spirituell coping; sekulär coping; arbetsliv; hälsofrämjande arbete; arbetsplats; arbetslivsdeltagande;

    Sammanfattning : The aim of this qualitative study was to gain a deeper understanding of the meaning makingcoping strategies used by parents who have lost their child and how participation inwork life affected their grieving process. Data was collected by semi-structured interviewswith parents (n=8). LÄS MER

  2. 2. Tala är silver, bilder är guld : En socialsemiotisk studie om bildstöd och Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK) som multimodala och meningsskapande verktyg i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Rebecka Eriksson; Maria Burlin; [2021]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; förskola; socialsemiotik; AKK; bildstöd; TAKK; kommunikation; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att inventera och jämföra materialen bildstöd och TAKK som multimodala och inkluderande verktyg i förskolan samt att undersöka vilket meningsskapande materialet kan ge barn i förskolan. I studien har fotografier av bildstöd och TAKK insamlats och en tematisk analysmetod i kombination med ett socialsemiotiskt perspektiv har använts. LÄS MER

  3. 3. Meningsskapande som destination : En observationsstudie om de yngre barnens vistelse på förskolegården

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Inger Nordin; Marie Reismüller; [2021]
    Nyckelord :Meningsskapande; yngsta förskolebarnen; fenomenologi; kroppsliga uttryck; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Genom vår studie ville vi synliggöra hur yngre barn uppnår ett meningsskapande i förskolans utomhusmiljö. För att förstå hur meningsskapande yttrar sig hos yngre barn har vi tagit hjälp av fenomenologisk teori och Merleau-Pontys livsvärldsansats. LÄS MER

  4. 4. "Det är jag som styr kompassen" : En kvalitativ studie om hur rektorer uppfattar sitt uppdrag och tillhörande ansvar för det systematiska kvalitetsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Elin Troberg; Madeleine E. Carlssson; [2021]
    Nyckelord :Leadership; principals responibility; systematic quality work; quality; Kvalitet; ledarskap; systematiskt kvalitetsarbete; rektors ansvar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur rektorer kan uppfatta sitt uppdrag med tillhörande ansvar i utförandet samt i planerandet av det systematiska kvalitetsarbetet. För att få svar på vårt syfte och tillhörande frågeställning har vi använt oss av semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  5. 5. Migration as an individual resilience strategy : A contextualized understanding of adult resilience dynamics in relation to migration

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Stephanie Bedin; [2020]
    Nyckelord :Resilience; migration;

    Sammanfattning : Migration is one of the most current political issues of our time, and due to the large-scale mobility of people, impacts of migration are of great interest. Suitably the second decade of the twenty-first century has seen an increased stray of literature combining migration and individual resilience in research. LÄS MER