Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 612 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. TikTok-spiritualitet : praktiker, emotionalitet och intima offentligheter inom digital andlighet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Märta Bode; Silje Nordback; Annie Wik; [2024]
    Nyckelord :spiritualitet; sociala medier; TikTok; känslor; känsloregler; intim offentlighet; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras åtta inlägg skapade av fyra influencers inom spiritualitetsgenren på TikTok. Genom de teoretiska perspektiven kring känsloregler (Hochschild 2012) och intima offentligheter (Berlant 2008) utforskar vi hur TikTok-användare engagerar sig i andliga praktiker och delar sina känslor kopplade till dessa på plattformen. LÄS MER

  2. 2. Glasbarns upplevelser : En narrativ analys om vuxnas berättelser om deras uppväxt med ett sjukt eller funktionsnedsatt syskon

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Evelina Pagoldh; Karin Olsson; [2024]
    Nyckelord :Glass children; Lived experiences; Narrative analysis; Normalization; Identity; Glasbarn; levda erfarenheter; narrativ analys; normalisering; identitet.;

    Sammanfattning : Genom narrativ analys av fyra berättelser undersöker denna studie så kallade glasbarns levda erfarenheter av deras uppväxt med deras syskon. Syftet med studien är att vidga förståelsen av hur barn påverkas av att växa upp med ett syskon med omfattande vårdbehov orsakat av funktionsnedsättning eller sjukdom. LÄS MER

  3. 3. Föreligger skillnader i Försvarsmaktens arbete med jämställdhet före och efter den könsneutrala värnplikten?: En kvalitativ textanalys av Försvarsmaktens officiella dokument om jämställdhetsarbete

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Ohlsén Salahshour; [2024]
    Nyckelord :Swedish Armed Forces; gender equality; top-down implementation; qualitative textual analysis;

    Sammanfattning : This study investigates whether there are differences in the Swedish Armed Forces' gender equality work before and after the introduction of gender-neutral conscription. Previous research indicates that military organizations often encounter resistance in gender equality work, due to deeply entrenched norms. LÄS MER

  4. 4. Storstadsregionernas social- och arbetsmarknadsförvaltningars tankar inom organisationsteoretiska frågor i förvaltningen : en skandinavisk institutionell analys

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Carolina Gadderus Blom; Amanda Gelotte; [2024]
    Nyckelord :Scandinavian institutional theory; isomorphism; mimetic isomorphism; forced isomorphism; normative isomorphism; decoupling; sense-making; translation; idea diffusion; organizational change; Skandinavisk institutionell teori; isomorfism; mimetisk isomorfism; tvångsisomorfism; normativ isomorfism; löskoppling; meningsskapande; översättning; idéspridning; organisationsförändring;

    Sammanfattning : This study aims to explore the perspectives of the metropolitan regions’ social and/respective labor market administrations within organizational theoretical issues throughout a Scandinavian institutional analysis.  The study has been conducted with a triangulation method, which combines both qualitative and quantitative methods to increase the study's validity. LÄS MER

  5. 5. Barns semiotiska uttryck i dansen : En kvalitativ studie av hur tre designade dansaktiviteter underlättar barns användning av semiotiska resurser.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Evelyn Egina Wass; Angeline Emano Karlsson; [2024]
    Nyckelord :communication; dance in preschool; social semiotics; semiotic; semiotic resource; transduction; children s meaning-making; kommunikation; dans i förskolan; socialsemiotik; semiotisk; semiotisk resurs; transduktion; barns meningsskapande;

    Sammanfattning : This study highlights the complex ways in which children engage with semiotic resources during designed dance activities. The study explores how preschool children aged four to five use semiotic resources during dance activities. The aim is to investigate the children's use of symbolic expressions and the communicative dynamics involved. LÄS MER