Sökning: "med hand på penna"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden med hand på penna.

  1. 1. Vilka attityder till handskrift finns i en lärargrupp? : Intervjuer av lärare i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Per-Johan Svensson; [2024]
    Nyckelord :Analogt skrivande; digitalt skrivande; digitala verktyg; handskrift; skriva för hand; tangentbordsskrivning;

    Sammanfattning : Elever i dagens skola skriver allt mindre för hand i takt med att de digitala verktygen sedan 1980-talet gjorde sitt intåg och meningarna går isär om hur detta påverkar elevernas utveckling. En del menar att skrivandet kräver visuella och taktila stimuli som sker i kontakt med penna och papper för få den bästa läs- och skrivutvecklingen. LÄS MER

  2. 2. En gåva från gudarna eller förlegad kunskap? : En studie om handskrivningens roll i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Madeleine Bergkvist; [2023]
    Nyckelord :handskrivning; digitalt skrivande; penna och papper; digitalisering; IKT; kognitiva funktioner; handen och hjärnan; gymnasieskolan; svenskundervisning; svenskämnet; ramfak- torer; ramfaktorteorin;

    Sammanfattning : Denna studie avser att undersöka svensklärares inställning till handskrivning respektive digitalt skrivande i syfte att utröna hur detta påverkar deras undervisning. Vidare ämnar studien att lyfta fram de arbetssätt och sammanhang i vilka dessa lärare uppmuntrar eleverna till handskrivning i svenskundervisningen på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i skolan : en kvalitativ analys av förutsättningar och användning hos elever i fjärde klass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Davidsson; Mirwais Hotaki; Jesper Storberg; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; use; students; digital competence; digitalization; digital strategy; TPACK; Teacher Digital Competency; Critical Digital Literacies; fourth grade; Digitala verktyg; användning; elever; digital kompetens; digitalisering; digitaliseringsstrategi; TPACK; Teacher Digital Competency; Critical Digital Literacies; fjärde klass;

    Sammanfattning : Sverige har en ambition om att bli bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter, en central del i detta är att tidigt säkerställa digital kompetens hos unga. Därav att det görs satsningar på att barn ska ha tillgång till digitala verktyg av olika slag i skolmiljö. LÄS MER

  4. 4. Continuous Quantum Control of Quantum Dot Systems

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk fysik; Lunds universitet/Fysiska institutionen

    Författare :Daniel Holst; [2022]
    Nyckelord :Quantum Control; Quantum Fokker-Planck Master Equation; Maxwell s demon; Quantum dots; Full counting statistics; Generalized Quantum Measurements; Thermodynamics; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : Control and feedback operation of quantum systems have in recent years gained a lot of interest since they are fundamental to achieving functional quantum information processing systems but also of great importance in applications of information to energy conversion within quantum thermodynamics. This thesis has treated a new formalism for feedback control of quantum systems. LÄS MER

  5. 5. Handskrift eller digitala skrivmedel? : En kvantitativ studie om elevers val av skrivmedel vid textskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Berlin; Cecilia Svärd; [2022]
    Nyckelord :handskrift; digitala skrivmedel; elevperspektiv; skrivutveckling; flerspråkighet; tidig skrivundervisning;

    Sammanfattning : Syfte: Att identifiera den faktiska fördelningen i skrivundervisningen bland elever i årskurs 3 utifrån hur många som väljer att skriva sina texter på dator respektive för hand när valet står fritt samt att identifiera eventuella faktorer till varför. Metod: En kvantitativ enkätstudie utfördes med sammanlagt 86 deltagare. LÄS MER