Sökning: "medarbetare socialt arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 210 uppsatser innehållade orden medarbetare socialt arbete.

  1. 1. Traumamedvetenhet – ett skyddsnät : en litteraturöversikt om hur organisationer kan förebygga traumarelaterade symtom inom social barnavård.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ida Bjurbäck; Linn Söderman; [2024]
    Nyckelord :Traumarelaterade symtom; traumamedvetenhet; social barnavård; organisation;

    Sammanfattning : I den här litteraturöversikten är syftet att undersöka hur organisationer inom sociala barnavård arbetar för att identifiera, hantera och förebygga sekundär traumatisk stress bland sina medarbetare. Sekundär traumatisk stress är ett begrepp som i denna studie ingår i begreppet traumarelaterade symtom, och som kan användas när personer i sin yrkesroll utsätts för upprepande exponering för sina klienters trauman. LÄS MER

  2. 2. “...vi måste också ha en ganska så stor arbetsprestation” : Ledarskap inom socialtjänsten och dess påverkan på socialsekreterares arbetsprestation

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Hälsohögskolan; Jönköping University/HHJ, Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Isak Berntsson; Wilma Simmeborn; [2024]
    Nyckelord :work performance; leadership; social work; thematic analysis; trust-based leadership; positive reinforcement; social worker; workload; positive stress; arbetsprestation; ledarskap; socialt arbete; tematisk analys; tillitsbaserat ledarskap; positiv förstärkning; socialsekreterare; arbetsbelastning; positiv stress;

    Sammanfattning : Socialsekreterare inom barn och unga är en yrkesgrupp där det förekommer hög arbetsbelastning och stressrelaterade sjukskrivningar. Det framkommer i socialtjänstlagen att myndighetsutövningen inom socialtjänsten ska ske skyndsamt, vilket ställer krav på att socialsekreterare har en hög arbetsprestation. LÄS MER

  3. 3. SÖKER MEDARBETARE, OBS! INGA INVANDRARE Strukturell diskrimineringen gentemot rasifierade kvinnor i socialtjänstens rekryteringsprocess.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Solen Ali; [2023-02-06]
    Nyckelord :racialized; women; structural; discrimination; social worker; recruitment; foreign; qualitative; gender; coping strategies; rasifierad; kvinna; strukturell; diskriminering; socialsekreterare; rekrytering; utländsk; kvalitativ; kön; copingstrategier;

    Sammanfattning : This research aims to examine POC (person of colour) women’s experiences of structural discrimination within recruitment for the social services. Thus, this research will continue to examine the experienced consequences of structural discrimination within recruitment towards POC women. LÄS MER

  4. 4. Skolans främjande och förebyggande arbete kring studierelaterad stress bland gymnasieelever : En intervjustudie med personal ur elevhälsan

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Susanne Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :High school students; academic stress; mental health; student health services; Gymnasieelever; studierelaterad stress; elevhälsa; psykisk hälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund: Svensk skola och elevhälsa har ett gemensamt uppdrag att bidra till en skolmiljö som främjar lärande, utveckling och hälsa. Upplevelsen av höga skolkrav i kombination med den negativa utvecklingen av ungas psykiska ohälsa riskerar äventyra ungas möjligheter att fullfölja sina gymnasiestudier. LÄS MER

  5. 5. Kompetensöverföring vid pensionsavgångar : En studie om arbetsgivare och arbetstagares perspektiv på hur organisationer arbetar strategiskt för att bibehålla kompetens vid pensionsavgångar.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jennelie Hedman; Alexandra Forsberg; [2023]
    Nyckelord :Knowledge transfer; offboarding; retirement; long-term work; mentorship; Kompetensöverföring; offboarding; pensionsavgång; långsiktigt arbete; mentorskap;

    Sammanfattning : Ett livslångt lärande innebär att vi aldrig slutar lära oss, oavsett var i livet vi befinner oss. Därmed är det viktigt att organisationer kartlägger deras kompetens och behov i tid, för att minska risken att förlora kompetens när det är dags för medarbetare att gå i pension. LÄS MER