Sökning: "medbestämmande"
Visar resultat 1 - 5 av 196 uppsatser innehållade ordet medbestämmande.
1. Dialog mellan lärare och elever. En studie om dialogskapande för att synliggöra hur värdegrunden och värdegrundsarbete förstås av elever och lärare på en gymnasieskola.
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet är att synliggöra gymnasieelevers och gymnasielärares förståelse för värdegrund och värdegrundsarbete genom dialog. Teori: Studien vilar på aktionsforskningens teoretiska utgångspunkter som metodologisk ansats. Empirin tolkas utifrån hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER
2. Att mäta eller inte mäta - det är frågan?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Studien har undersökt sambandet mellan prestationsmått och flexibilitet. Genom strukturell ekvationsmodellering har vi undersökt vilka faktorer som influerar medarbetarens flexibilitet samt hur detta påverkas av prestationsmätningar och medbestämmande. LÄS MER
3. Elevers avslutande av fritidshemsplacering : Utifrån barns perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Många fritidshemsplaceringar avslutas när eleverna är runt 9–10 års ålder, trots att fritidshemmet är en plats för relationsskapande, där vuxenstöd finns och gemenskap framhålls som väsentligt. Skolverket (2022) skriver fram utvecklandet av kamratrelationer som betydande och att undervisningen i fritidshemmet ska ske till stor del situationsstyrt, utefter elevernas egna behov och intressen. LÄS MER
4. Att nära relationer : en utforskande studie om samstyrning av en kort matkanal
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : I denna uppsats undersöker jag Stadsdelsmat, en modell för ett alternativt matsystem. Modellen syftar till att skapa en kort matkanal med närmare relationer mellan matens s.k. tre roller, nämligen medlemmar, kök och jordbruk, där dessa har möjlighet till medbestämmande i det lokala matsystemet. LÄS MER
5. Att delta i ett utvecklingsarbete : Lärares professionsutveckling och känslan av motivation
Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : The purpose of this case study was to identify what contributes to motivate elementary teachers to make progress in their profession through development work. A secondary purpose was to find out what aspects of motivation emerge when the theme of professional development were: teacher-student relationships and strategies for a peaceful education environment. LÄS MER