Sökning: "medbestämmandeteorin"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet medbestämmandeteorin.

  1. 1. Lärares syn på amotiverade elever inför matematik – En kvalitativ studie om motivationsmål, möjligheter och utmaningar i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Magnus Henriksson; Elias Lindberg; [2023]
    Nyckelord :Autonomi; Inre motivation; Kompetens; Tillhörighet; Yttre motivation;

    Sammanfattning : Denna studie är ett examensarbete. Studien syftade till att ge ökad kunskap om lärares föreställningar om arbetet med elever de upplever som amotiverade inför matematik i årskurs 1–3. LÄS MER

  2. 2. Skönlitterär läsning på mellanstadiet - Lärarens roll i motivering av läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Alva Björnström Tjernberg; Alva Vannebäck; [2023]
    Nyckelord :undervisning; arbetssätt; läslust; inre motivation;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur lärare ser på och beskriver sig arbeta med skönlitteratur på mellanstadiet. Vidare har studien undersökt hur lärare arbetar för att motivera elever till att läsa mer skönlitteratur. LÄS MER

  3. 3. Motivationshöjande matematikundervisning – en kvalitativ studie om lärares metodval för att stödja elevers inre motivation i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Nora Gustafsson; Frida Lundmark; [2023]
    Nyckelord :elementary school; Self-determination theory; basic psycological needs; relationships; lågstadiet; medbestämmandeteorin; psykologiska grundbehov; relationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärare arbetar för att höja lågstadieelevers inre motivation i ämnet matematik. Åtta kvalitativa intervjuer samt tre affirmativa observationer genomfördes på totalt åtta legitimerade lärare som arbetar eller har arbetat i årskurserna 1–3. LÄS MER

  4. 4. Motivation för en läsande framtid - En kombinerad studie av lärares och elevers läsinställning och faktorer som kan påverka elevers läsmotivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Johanna Blomberg; Alva Lundvall; [2022]
    Nyckelord :Läsmotivation; skönlitteratur; mellanstadiet; lärares kognition; elevers motivation;

    Sammanfattning : Det pågår ständiga diskussioner om barns intresse för läsning, och hur intresset för böcker minskar i takt med stigande ålder. PIRLS-studien diskuteras ofta och visar att nästan en tredjedel av svenska elever inte tycker om läsning. LÄS MER

  5. 5. Motivationsfaktorer för religionsämnet i skolan : Högstadieelevers attityder till och motivationsfaktorer för religionsämnet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Robert Qvarfordt; [2022]
    Nyckelord :Religionskunskap; Religionskunskapsämnet; motivation; motivationsfaktorer. Inre och yttre motivation; medbestämmandeteorin;

    Sammanfattning : Elever tenderar ha en negativ inställning till religionskunskapsämnet. Det övergripande syftet är att identifiera faktorer hos elever på högstadiet som skulle kunna öka intresset för religion som kunskapsämne. LÄS MER