Sökning: "medborgarcentrerad"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet medborgarcentrerad.

  1. 1. Familjeportalen 2.0 – en praktisk fallstudie i att utveckla en offentlig e-tjänst utifrån användarcentrerade metoder

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Linda Larsson; [2020]
    Nyckelord :Offentlig e-tjänst; medborgarcentrerad process; användarcentrerade metoder; interaktionsdesign; fallstudie; användbarhetstester;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur användarcentrerade metoder inom interaktionsdesignprocessen kan involvera medborgare i utvecklingen av offentliga e-tjänster. Genom en praktisk fallstudie på en befintlig offentlig e-tjänst, kallad Familjeportalen, kan studien bidra med en större förståelse för hur användbarheten i offentliga e-tjänster kan utvecklas och förbättras utifrån en medborgarcentrerad synvinkel. LÄS MER

  2. 2. Att skapa en medborgarcentrerad webb : En studie om vilka attribut som främjar medborgarens deltagande på en kommunal startsida. 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Therese Hågerup; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt vad en medborgarcentrerad webbplats tillhörande en offentlig myndighet bör erbjuda för att uppfylla de krav som FN har på dessa medlemsländer utifrån deras rapport United Nations E-Government Survey (2014). Enligt denna rapport är det av stor vikt för ett lands utveckling huruvida en offentlig myndighet uppfyller kraven om att ha en transparant och interaktiv webbplats med fokus på interaktion samt medborgarens möjlighet i att delta i den offentliga myndighetens beslutstagande, även kallat e-deltagande. LÄS MER

  3. 3. E-tjänstutveckling ur ett medborgarperspektiv : Att skapa beslutsunderlag baserat på medborgarärendens lämplighet för olika kommunikationskanaler

    Kandidat-uppsats, Informatik

    Författare :Johan Abrahamsson; Robin Sjöberg; [2009]
    Nyckelord :data-driven decision making; channel choice; service-channels; citizen-centric; e-government; e-services; datadrivet beslutsfattande; kanalval; kommunikationskanaler; medborgarperspektiv; medborgarcentrerad; e-tjänster; e-myndighet; skellefteå kommun; flexite;

    Sammanfattning : Citizens’ interaction with governments is an area with unique implications for channel management. Governments need to take the citizens perspective into further consideration in order to be successful in delivering high-quality e-services. LÄS MER