Sökning: "medborgare skola i"

Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser innehållade orden medborgare skola i.

  1. 1. Från AnPassad Lärmiljö till ArbetsPlatsförlagt Lärande Samverkan mellan skola och arbetsliv med fokus på specialpedagogiska insatser i samband med arbetsplatsförlagt lärande - arbetslivets perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Lorentzon; Linda Ljungström; [2023-10-18]
    Nyckelord :arbetsplatsförlagt lärande; särskilt stöd; gymnasial yrkesutbildning; handledare; samverkan; dilemma;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilka förutsättningar och hinder APL handledare uttrycker om adekvat handledning av elever i behov av särskilt stöd samt vilka specialpedagogiska insatser arbetslivet anser behövs mellan skola, APL-plats och handledare i samband med elevers arbetsplatsförlagda lärande (APL). Särskilt fokus riktades mot elever i behov av särskilt stöd och antagna på det Industritekniska programmet. LÄS MER

  2. 2. Läsa och skriva demokratiskt : En litteraturstudie om integrering av demokrati- och värdegrundsarbete i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emma Lotterberg; Sandra Eklander Gill; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; mätbarhet; svenskämnet; systematisk litteraturstudie; värdegrundsarbete; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har sedan länge vilat på en demokratisk värdegrund. Demokrati- och värdegrundsfrågor ska genomsyra all undervisning i skolan och bidra till att fostra demokratiska medborgare. Historiskt sätt har svenskämnet haft en viktig roll i detta demokratiska uppdrag. LÄS MER

  3. 3. Är vi inte i skolan för att lära oss? : En gymnasielärares reflektion kring kunskap, skönlitteratur och fronesis

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Lisa Ljungh Strömberg; [2023]
    Nyckelord :fronesis; skönlitteratur; den hermeneutiska dimensionen av fronesis; bildning; tolkning; uppmärksamhet; kunskap;

    Sammanfattning : I den här vetenskapliga essän vid Centrum för praktisk kunskap har jag undersökt min känsla av kluvenhet och frustration i mitt yrke som gymnasielärare i svenska. Dessa känslor gestaltas i två möten med elever, ett möte med en klass då jag presenterar ett nytt romanprojekt och ett med eleven Lilly som inte hinner med att lära sig i sin egen takt, utan tvingas ta bort kurser för att orka med. LÄS MER

  4. 4. Hur fostrar vi elever till demokratiska medborgare? : - En litteraturstudie om formandet av demokratiska medborgare i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Tulay Muedin; Nathalie Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Medborgarskapsfostran; demokrati; mångkultur; utbildning; samhällskunskap;

    Sammanfattning : I läroplanen Skolverket (2022) står det att utbildningen ska fostra demokratiska medborgare. I denna forskningsöversikt har syftet varit att besvara frågeställningen “Hur fostrar vi eleverna till demokratiska medborgare”. LÄS MER

  5. 5. Ungdomar eller medborgare? : Ungas deltagande i Rättvik kommuns ungdomsforum

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Klara Rönnegård; [2022]
    Nyckelord :Lokalpolitiskt inflytande; ungdomar; demokrati; medborgardeltagande;

    Sammanfattning : Rättviks kommun har sedan 2016 en ungdomspolitisk strategi, bland annat för att skapa dialog mellan unga och beslutsfattare. Jag undersöker vad som anses vara syftet med de ungdomsforum som kommunen har skapat utifrån strategin. Resultatet visar att det finns ett oklart syfte med Rättvik kommuns ungdomsforum. LÄS MER