Sökning: "medborgarnytta"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet medborgarnytta.

  1. 1. Automatiskt effektivt? : En kostnads-nyttoanalys av automatiseringens effektivitet inom medborgarskapsenheten på Migrationsverket

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Hannes Runheim; Adelina Kahrimanovic; [2020]
    Nyckelord :kostnads-nyttoanalys; CBA; digitalisering; automatisering; effektivitet; medborgarskap; offentlig verksamhet; statlig myndighet;

    Sammanfattning : Medborgarskapsenheten på Migrationsverket har i regleringsbrev från regeringen fått i uppdrag att digitalisera verksamheten, där ett av målen för digitalisering är ökad effektivitet. Med anledning av den långa kötiden för beslut i svenskt medborgarskap, har medborgarskapsenheten implementerat automatisering inom två ärendetyper. LÄS MER

  2. 2. E-tjänsternas medborgarnytta : Nyttorealisering med kvalitativa variabler för träffsäkrare kommunal digitalisering

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Lars Johansson; Magnus Löfgren; [2019]
    Nyckelord :E-tjänster; E-government; medborgarnytta; kvalitativa variabler; nyttorealisering;

    Sammanfattning : The Swedish municipalities of the 21st century are faced with a paradoxical problem in how they need to deliver a higher value to its population with less funding. This is due to the percentage of its’ population that are able to work grows lower while the percentage of the population that need to use the services that they provide increases. LÄS MER

  3. 3. Vem tjänar på offentliga e-tjänster? - En studie av e-tjänster för barnomsorg i Simrishamns kommun

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Hanna Lindberg; Daniel Bartnik; [2007]
    Nyckelord :effektivitet; intressent; nytta; Offentlig e-tjänst; Informatics; systems theory; Informatik; systemteori; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : I denna studie har vi ur ett intressentperspektiv undersökt vem som tjänar på offentliga e-tjänster. Syftet med studien var att tydliggöra olika intressenters nytta av offentliga e-tjänster och visa på den påverkan som dessa har för olika intressenter. LÄS MER