Sökning: "medborgerlig fostran"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden medborgerlig fostran.

  1. 1. Är det detta som kallas medborgarbildning? : Samhällskunskapslärares syn på medborgarbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leonardo Ygnacio Nilsson; Viktor Ahl; [2022]
    Nyckelord :Medborgarbildning; medborgerlig omdömesbildning; medborgarkompetens; samhällskunskap; didaktik;

    Sammanfattning : Medborgarfostran är en del av skolans uppdrag, men uppfattning om vad som är efter-strävansvärt inom denna fostran är normativt präglat och kan därmed skilja sig åt mellan lärare. Syftet med denna studie är att ta reda på om det finns dimensioner och kompetenser som är ton-givande i samhällskunskapslärares tal om sin egen undervisning kopplat till medborgar-bildning. LÄS MER

  2. 2. Fostran av framtida medborgare : En kvantitativ jämförelse av Englands och Sveriges läroplan för förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Matilda Bengthsson; [2020]
    Nyckelord :England; Sweden; Curriculum; Preschool; Values; England; Sverige; Läroplan; Förskola; Värden; Värdegrund;

    Sammanfattning : Det finns värden och förväntningar på hur en medborgare bör agera och en medvetenhet kring deras ansvar som medborgare. Läroplanen för förskolan är ett dokument som förklarar vad barn redan i en tidig ålder ska introduceras i för att utvecklas i sin roll som medborgare. LÄS MER

  3. 3. Kampen om kristendomsundervisningen i folkskolan : En studie av debatten om kristendomsundervisningen i Svensk Läraretidning under 1880- och 1910-talet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Emma Hellström; [2018]
    Nyckelord :Svensk Läraretidning; kristendomsundervisning; sekularisering; katekes; konfessionell icke-konfessionell undervisning; åskådlighet; medborgerlig fostran; moralisk och realistisk läroplanskod.;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att jämföra Svensk Läraretidnings tankar och idéer om kristendomens roll i folkskolan under 1880-talet samt 1910-talet. Till syftet formulerades följande frågeställningar; • Framträder konkurrerande nyanser och uppfattningar av kristendomen under de olika tidsperioderna? • Vilka argument anfördes för kristendomens roll i undervisningen? Hur ville man att den skulle utformas under de olika perioderna? Vilka likheter och skillnader framträder? • Hur förhöll sig 1919 års utbildningsplan till debatterna i Svensk Läraretidning? Undersökningen behandlar Svensk Läraretidning från åren 1882-1889 samt 1910-1919. LÄS MER

  4. 4. Att utbilda för och i demokrati : Framskrivningen av grundskolans demokratiuppdrag från 1962 till 2011

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Ulrica Johansson Åleheim; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Föreliggande studie fokuserar demokratidiskursen som den framskrivs i grundskolans läroplaner från 1962 till 2011. Syftet är att granska betoningar, skillnader och likheter ur två aspekter, demokratiuppdraget som innehåll och demokratiuppdraget som process, samt hur dessa relaterar till politisk och samhällelig utveckling över tid. LÄS MER