Sökning: "medforskande arbetssätt förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden medforskande arbetssätt förskola.

  1. 1. “Vi är ju bra på att fotografera, men vi tar det inte ett steg längre” : En kvalitativ studie om hur förskollärare ser på barns delaktighet i dokumentationsarbetet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Linn Cederqvist; Johanna Falk; [2023]
    Nyckelord :förskola; dokumentation; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare ser på barns delaktighet i dokumentationsarbetet samt hur förskollärare arbetar för att göra barn delaktiga. Fokuset i studien är att studera barns delaktighet i dokumentationen. LÄS MER

  2. 2. Att ta tillvara på det som finns i naturen, det enkla. : Förskollärares berättelser om uterummet som lärmiljö.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Bohman; Susanne Meronen Andreasson; [2019]
    Nyckelord :förskollärare; utomhuspedagogik; naturlära; läroplan och utemiljö.;

    Sammanfattning : Inledning Den här studien handlar om förskollärares arbetssätt med uterummet som lärmiljö. Vi är intresserade av hur förskollärare arbetar med uterummet, vad sker under utevistelsen och vad anser förskollärarna att utevistelsen har för betydelse för barns utveckling, lärande och välbefinnande. LÄS MER

  3. 3. Hur barn får erfara matematik i förskolan : pedagogers uppfattningar.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefin Karlsson; Annie Petersson; [2018]
    Nyckelord :Vardaglig matematik; förskola; barns erfarande; medforskande pedagog;

    Sammanfattning : Bakgrund I den här studien redogörs för hur viktigt det är att barn tidigt får möta matematik då deras grund för matematik kan läggas redan i förskoleåldern. Rapporter visar att elever i svenska skolor har bristande resultat i matematiktest, vilket gör det ytterst viktigt att börja stimulera barns matematiska erfarande redan i tidig ålder. LÄS MER

  4. 4. "Vår saga ska vara en bro av glasspinnar"-En studie om dialogen mellan barnet och pedagogen i ett utforskande av naturvetenskap och teknisk perpsektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Weman; [2016]
    Nyckelord :Barn; förskola; dialog; naturvetenskap och teknik; konstruktion; utforskande; frågor;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger kommunicerar med barn och är medforskare när barn undersöker olika fenomen och vill få svar på frågor om naturvetenskap och teknik. Vilka frågor ställer barnen i ett utforskande samt på vilket sätt bemöter pedagogen frågorna så att det sker ett lärande? Det som framkom i min studie är att barn är intresserad av naturvetenskap och teknik samt att nyfikenhetsfrågorna finns där när pedagogen är med som en medforskare kring objektet. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares erfarenheter av surfplattor i förskolan : - Vikten av utbildning, val av applikationer och ett medforskande arbetssätt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mikaela Helander; [2016]
    Nyckelord :Surfplattor; förskola; applikationer; samspel; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att få en inblick i vilka erfarenheter fem förskollärare från två olika förorter till Stockholm har kring användandet av surfplattor i förskolan. Frågeställningarna i studien berör vilka erfarenheter förskollärare har av att använda surfplattor tillsammans med barnen i förskolan. LÄS MER