Sökning: "medforskare förhållningssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden medforskare förhållningssätt.

  1. 1. Förskollärares berikande av barnens estetiska uttrycksformer : Förhållningssätt, miljö, material och kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linnea Isaksson; Angelica Karlsson; [2023]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; förhållningssätt; kommunikation; material; miljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur förskollärare resonerar och arbetar med bild och form inom förskolan för att främja barns visuella kommunikationsförmåga. Studien är baserad på kvalitativa telefonintervjuer som spelades in med fyra förskollärare i Norrbotten och Jämtland. LÄS MER

  2. 2. Utomhusvistelsen i förskolan. Ett utomhuspedagogiskt perspektiv : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares roll och didaktiska val i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alexandra Eriksson; Therese Boström; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; förskollärares roll; didaktiska val; platsens betydelse; utomhusmiljö; förskolegården.;

    Sammanfattning : Studien är en kvalitativ intervjustudie som syftar till att få mer kunskap om hur förskollärare beskriver att de arbetar med utomhuspedagogik i förskolan samt synliggöra förskollärares förhållningssätt och didaktiska val gällande undervisning i förskolans utomhusmiljö. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har åtta yrkesverksamma förskollärare intervjuats. LÄS MER

  3. 3. Utomhusundervisning; att se förskolegården som ett komplement

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linnea Broman; Alexandra Ekström; [2021]
    Nyckelord :Undervisning; utomhusmiljö; förskollärarens perspektiv; medforskare; närvarande och didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta fram förskollärares förhållningssätt kring utomhusundervisning. Studien tar sin utgångspunkt utifrån ett kvalitativt tillvägagångsätt och fem förskollärare deltog i semistrukturerade intervjuer. Det insamlade materialet ifrån intervjuerna bearbetades och analyserades utifrån en tematisk analys. LÄS MER

  4. 4. "Det är ju ytterligare ett rum på förskolan, ta vara på det!" : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om hur de förhåller sig till utomhuspedagogiska aktiviteter i sin dagliga verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Emma Sundin; [2019]
    Nyckelord :Outdoor education; teachers approach; preschool playground; didactics; Utomhuspedagogik; pedagogers förhållningssätt; förskolegård; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares uppfattningar om hur de förhåller sig till utomhuspedagogiska aktiviteter i sin dagliga verksamhet.   Studien genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer med fyra förskollärare i en stor stad. LÄS MER

  5. 5. Utomhuspedagogik som profil-en medveten tanke eller utevistelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helena Lindroth Bergendahl; Camilla Signal; [2014]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utevistelse; förskola; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka två förskolor som arbetar med utomhusverksamhet och hur dessa använder utomhusmiljön samt närmiljön. Studien är genomförd på två förskolor med profil mot utomhusverksamhet. Studien är gjord med halvstrukturerade intervjuer. LÄS MER