Sökning: "medforskare"
Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade ordet medforskare.
1. Förskollärares berikande av barnens estetiska uttrycksformer : Förhållningssätt, miljö, material och kommunikation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur förskollärare resonerar och arbetar med bild och form inom förskolan för att främja barns visuella kommunikationsförmåga. Studien är baserad på kvalitativa telefonintervjuer som spelades in med fyra förskollärare i Norrbotten och Jämtland. LÄS MER
2. Utomhusvistelsen i förskolan. Ett utomhuspedagogiskt perspektiv : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares roll och didaktiska val i utomhusmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Studien är en kvalitativ intervjustudie som syftar till att få mer kunskap om hur förskollärare beskriver att de arbetar med utomhuspedagogik i förskolan samt synliggöra förskollärares förhållningssätt och didaktiska val gällande undervisning i förskolans utomhusmiljö. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har åtta yrkesverksamma förskollärare intervjuats. LÄS MER
3. ”Jag är i första hand en medforskare” : Förskollärares uppfattningar om naturvetenskaplig undervisning för yngre barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : En stor del av Sveriges 1-2 åringar vistas på förskolan och därmed innefattas av läroplanen för förskolan (Lpfö 18). Läroplanen innehåller mål och riktlinjer för naturvetenskaplig innehåll och undervisningsmetoder som kan främja barns lärande. Tidigare forskning menar att det finns flera olika metoder att undervisa yngre barn. LÄS MER
4. Det jag inte såg tidigare, ser jag nu! : En aktionsforskningsstudie om hur läraren främjar och begränsar elevers förståelse av tal i matematikämnet
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med aktionsforskningsstudien är att förbättra elevernas taluppfattning genom att ta reda på vad i min undervisning som främjar/begränsar eleverna i att utveckla sin taluppfattning. Jag hade uppmärksammat att flera av mina elever i årskurs 3 inte hade förmågan att lösa uppgifter där tal skulle placeras ut på en tallinje. LÄS MER
5. Utomhusundervisning; att se förskolegården som ett komplement
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta fram förskollärares förhållningssätt kring utomhusundervisning. Studien tar sin utgångspunkt utifrån ett kvalitativt tillvägagångsätt och fem förskollärare deltog i semistrukturerade intervjuer. Det insamlade materialet ifrån intervjuerna bearbetades och analyserades utifrån en tematisk analys. LÄS MER