Sökning: "media övervakning"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden media övervakning.

  1. 1. Sociala medieanvändares attityder gentemot övervakning och personlig integritet i relation till Metas nya användarvillkor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Wilma Jonsson; Mathilda Redén; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Unga vuxnas syn på offentligt finansierade sociala medier : Potentiella syften, funktioner och skillnader jämfört med kommersiella plattformar

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Elin Lundqvist; Erik Nordmark; [2023]
    Nyckelord :sociala medier; public service; framtidsstudier; participatory futures; kontrafaktiska scenarier;

    Sammanfattning : As many of the issues associated with large commercial social media platforms can be attributed to their business models, it is important to explore platforms with alternative business models. Therefore, this study explores how young adults, aged 18-30, envision a Swedish publicly funded social media platform in terms of its purpose and functionality, the difference compared to commercial platforms, and how young adults view its potential implementation in Sweden in 2023. LÄS MER

  3. 3. Chat Control 2.0 som medel för kriminalunderrättelser - En idéanalys av ett EU-förslag om övervakning

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sandra Henriksson; William Aspenberg; [2023]
    Nyckelord :Integritet; kriminalunderrättelser; lawful illegality; lämplighetslogik; övervakning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The aim of this paper was to examine Chat Control 2.0, a bill from the European Commission which seeks to combat child pornography on social media in the European Union by implementing a method of surveillance. LÄS MER

  4. 4. “Big brother sees you” : A qualitative study on users’ experiences with targeted advertising on Facebook

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Marwa Ali; Mikaela Hollgren; [2022]
    Nyckelord :Targeted advertising; privacy; Facebook; big brother effect; panopticon; Riktad reklam; integritet; Facebook; big brother effekten; panopticon;

    Sammanfattning : As a consequence of the exposure of scandals involving targeted advertising and data collection, privacy concerns have arisen among users of social media, in particular Facebook. Previous research studies demonstrate that consumers have little knowledge about online behavioural advertising and hold misconceptions about it. LÄS MER

  5. 5. Alltid redo : - En kvalitativ studie om unga kvinnors upplevda otrygghet i Helsingborg

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)

    Författare :Ella Magnusson; Agnes Knutsson; [2022]
    Nyckelord :Contributing factors; fear; perceived safety; perceived unsafety; actions; Bidragande faktorer; rädsla; upplevd otrygghet; upplevd trygghet; åtgärder;

    Sammanfattning : Det finns en identifierad ökad otrygghet i Helsingborgs stad (Helsingborg 2022). Tidigare forskning visar att det främst är unga kvinnor som upplever denna otrygghet (Brå 2021; Skr. 2007/08:39; Yates & Ceccato 2020). LÄS MER