Sökning: "media användning förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden media användning förskolan.

  1. 1. Ett kritiskt förhållningssätt till IKT och digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar kring IKT, digitala verktyg och källkritik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Frohm Lisabeth; Albertsson Julia; [2022]
    Nyckelord :Activity triangle; digital tools; ICT; source criticism; preschool teacher.; Aktivitetstriangel; digitala verktyg; IKT; källkritik; förskollärare.;

    Sammanfattning : In today's society, the use of digital tools and social media is increasing. Therefore, we want to study how preschool teachers express their use of digital tools, and how they describe a source-critical approach in relation to children's usage of information communication technology (ICT). LÄS MER

  2. 2. I mötet med populärkulturen i förskolan - En studie om populärkulturens betydelse i barns lek och kulturer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Heléne Pinjefors; [2019]
    Nyckelord :popularculture; preeschool; imitation; mediation; representation;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med studien är att bidra med kunskap och förståelse om barns användning av populärkultur i förskolan, samt visa vilken betydelse barns kunskaper om populärkultur har i skapandet av barns kamratkulturer. Studien besvarar tre frågeställningar: Hur använder sig barn av populärkultur i förskolan? Vilken betydelse har populärkultur i barns lek? Hur ser relationen mellan barns populärkulturella kunskaper och delaktighet i lek ut? Studien utgår ifrån teorier kring sociokulturell teori, populärkultur, mediering, imitation och representation samt tidigare forskning inom forskningsområdet. LÄS MER

  3. 3. Upp till debatt: kvalitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Thulin; [2017]
    Nyckelord :Kvalitet; Förskola; Kvalitetsfaktorer; Användarbaserat perspektiv; Media; Debatt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att granska vad olika aktörer inom förskolan ger för bild av kvalitet i förskolan genom sina debattinlägg i Dagens Nyheter angående förslaget om alla barns rätt till heltid i förskolan. Artiklarna har analyserats med textanalys som metod. LÄS MER

  4. 4. AR books and pre-school children’s engagement

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Alisa Dibrova; [2016]
    Nyckelord :Augmented reality; motivation; child development books; illustration; graphic design; animation; memorizing; memorization; learning; engagement;

    Sammanfattning : Moderna barn använder mobilteknik oftare och oftare. Ett antal studier hävdar att barns lärande kan dra nytta av användning av medier i klassrum och att det finns en brist på denna teknik att använda i skolorna. LÄS MER

  5. 5. Barns delaktighet i användningen av media och IKT i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Eva Johansson; Jenny Eriksson; [2010]
    Nyckelord :media; IKT; mediepedagogik; delaktighet; förskola;

    Sammanfattning : Today's children characterized and named according to Palfrey and Gasser for digital natives. Children are shaped by the use of media and ICT (Information- and Communication Technology) in a natural way. If their participation in environments where the media and ICT is common, it leads to other conditions than the previous generations. LÄS MER