Sökning: "media diversity"

Visar resultat 1 - 5 av 223 uppsatser innehållade orden media diversity.

  1. 1. ”INGEN VILL JU HA EN SHORT GUY”. En kvalitativ intervjustudie om hur unga män uppfattar och upplever sig påverkas av utseendenormer på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Cornelia Nilsson; Claudia Saksa; [2024-03-12]
    Nyckelord :Utseendeideal; skönhetsideal; sociala medier; Instagram; unga män; påverkan; hegemonisk maskulinitet;

    Sammanfattning : Throughout history, beauty ideals have existed as a societal construct, but the recent phenomenon lies in the rapid and widespread dissemination of these ideals through social media. Platforms like Instagram encourage user interaction, fostering a specific type of content. LÄS MER

  2. 2. Svensk Satir i Flux: En Tidsresa från Papper till Pixel. En semiotisk analys om hur satiren i Sverige har ändrats över tid

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sara Tervonen; Hanna Steringer; [2024-03-06]
    Nyckelord :Satir; satirteckningar; digitalt; medier; tidningar; politik;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor thesis is to examine the satire climate in Sweden. In the 1970’s, satire art was frequently published in Swedish newspapers in contrast to today where satire art is barely existent in newspapers. LÄS MER

  3. 3. En vågskål mellan anpassning och intrång. En kvalitativ studie om hur generation Z uppfattar sin integritet vid riktad reklam online.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Stina Stensson; [2024-03-01]
    Nyckelord :Generation Z; Integritet; Riktad reklam; Online;

    Sammanfattning : In today's society, the internet is an integral part of people's everyday lives, where every digital interaction creates a unique imprint. Through our online activities, we are carefully tracked and analyzed by various actors, primarily companies, who strive to create advertising that reaches us in our digital habitat. LÄS MER

  4. 4. Modern Sexualupplysning : En analys av hur sexualupplysning konstrueras i Netflix-serien Sex Education.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lina Le Faucheur; Josefine Göthberg; [2024]
    Nyckelord :Sexualupplysning; Sex Education; Netflix-serie; maktstrukturer; subjektpositioner; hegemonisk diskurs; traditionell diskurs; progressiv diskurs; modern populärkultur; poststrukturalistisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Entertainment media, specifically television, plays a big part in the construction of ideas and thoughts within a society. Television is a form of popular culture which can be used as a source of entertainment but can also promote certain ideologies and values to its audience. LÄS MER

  5. 5. Populärvetenskap mellan fakta, narrativ och  desinformation : Diskursiva praktiker för ”science myth debunking” på Tiktok

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Lotten Wiklund; [2024]
    Nyckelord :Science communication; Science and society; Tiktok; Disinformation; Science myth debunking; Networked publics; Media materialism;

    Sammanfattning : The overall aim of this study is to contribute to the understanding of how a pervasive digitalization and mediatization takes part in shaping and reshaping the relations between science and society and popular understanding of scientific epistemologies. In recent years, the prevalence of disinformation, fake news and conspiracy theories together with suggestions on how to combat this have come to characterize general discourses on knowledge, science, truth and digital media. LÄS MER