Sökning: "media effekt på aktiemarknaden"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden media effekt på aktiemarknaden.
1. Sociala mediers påverkan på investerares riskbenägenhet : En undersökning av medierande faktorer
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Det senaste decenniet har användandet av sociala medier exploderat och blivit en plattformdär information och tips om aktier och investeringar delas ut. Unga personer är de störstaanvändarna av sociala medier, och tidigare studier visar att denna åldersgrupp uppvisar ettmer riskfyllt beteende på aktiemarknaden. LÄS MER
2. Aktierekommendationer i en ny tid : Podcasts på den finansiella marknaden
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO); Linnéuniversitetet/UniversitetsförvaltningenSammanfattning : Sammanfattning Magisteruppsats för Civilekonomexamen i företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet, Växjö, 2016. Författare Alexander Palm & Adam Sjögren Handledare Christopher Von Koch & Katarina Eriksson Examinator: Sven-Olof Yrjö Collin Titel: ”Aktierekommendationer i en ny tid – podcasts på den finansiella marknaden” Bakgrund & problem: Aktierekommendationer ges traditionellt ut av diverse banker och analyshus. LÄS MER
3. Reporäntans påverkan på den svenska aktiemarknaden
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Reporäntan som är Riksbankens viktigaste styrmedel används för att påverka landets inflation. Det har utförts omfattande undersökningar om ränteförändringar på den amerikanska marknaden. LÄS MER
4. Ekonomiska nyheter och dess effekt på aktiemarknaden : En studie i hur nyheter av ekonomisk karaktär påverkar aktiesparare och i sin tur aktiemarknaden
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Syfte: Vilken effekt som publiceringar från media med dåliga ekonomiska tider har på aktiespararna på stockholmsbörsen samt undersöka om dessa nyheter påverkar aktiepriset på ett negativt eller positiv samt hur aktiesparare reagerar på ekonomiska indikationer samt om aktiespararens utbildningsnivå har någon effekt på om aktiespararen använder sig av media som beslutsunderlag i sin aktiehandel. Metod: Det är två undersökningar varav den ena är en kvantitativ enkätundersökning utan kvalitativa element. LÄS MER
5. Aktierekommendationers värde för privata investerare
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Antalet aktiva investerare har under senare tid ökat på de finansiella marknaderna. I takt med detta har ett växande intresse för börsen gett rum för nya informationskanaler. Den kostnadsfria information och de rekommendationer som en investerare har möjlighet att ta del av har kritiserats. LÄS MER