Sökning: "media effekt"

Visar resultat 1 - 5 av 355 uppsatser innehållade orden media effekt.

  1. 1. VEM BEGRÄNSAR POLITIKERS PRIVATA FÖRDELSSÖKANDE? En statistisk analys av medias effekt på politikerarvoden i svenska kommuner

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Max Rittberger; [2024-01-19]
    Nyckelord :Rent seeking; Fördelssökande; Politiker; Lokalpolitik; Kommunpolitik; Media; Arvode; Politikerarvoden;

    Sammanfattning : Denna uppsats utforskar sambanden mellan mediekonsumtion i kommuner, särskilt tidningsprenumerationer, och politikerarvoden för kommunstyrelsens ordförande genom tillämpning av teorin om rent seeking med hjälp av statistiska regressionsanalyser. Genom att undersöka hur organisationer och individer kan arbeta för att påverka politiska system i syfte att generera “private rents”, fokuserar studien på medias roll som “gatekeepers” för att granska makthavare och politikers benägenhet att bruka sitt mandat för personlig vinning. LÄS MER

  2. 2. Sociala medier och självförtroende : Hur användandet av sociala medier samverkar med upplevt självförtroende

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Louise Forsberg; Matilda Ohlsson; [2024]
    Nyckelord :Social media; self-confidence; well-being; SOM-2015; nationwide; Sociala medier; självförtroende; välbefinnande; SOM-2015; rikstäckande;

    Sammanfattning : Bakgrund. Närvaron på sociala medier är hög bland Sveriges befolkning och tidigare forskning tyder på att intensiv användning kan ha en negativ effekt på välbefinnandet, samtidigt har självförtroende visat sig vara en viktig faktor för individens välbefinnande. LÄS MER

  3. 3. I förtroendekrisens skottlinje : En experimentell studie om krismeddelanden från influencers och organisationer och deras effekt på mottagarnas upplevda förtroende

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emma Fransson; Ebba Sandberg; [2024]
    Nyckelord :crisis communication; trust; influencers; organizations; crisis of trust; experiment; kriskommunikation; förtroende; influencers; organisationer; förtroendekris; experiment;

    Sammanfattning : "The best way to manage a crisis is to prevent one" (Coombs, 2019, p.19). A statement that in its simplicity is extremely powerful. However, today's digitalized society has contributed to the rapid dissemination of information and scrutiny of content that has complicated the management of crises. LÄS MER

  4. 4. Framing Basic Income in Finnish Newspapers

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Aisha Hassan; [2023-08-30]
    Nyckelord :basic income; Finland; pilot study; newspaper articles; framing;

    Sammanfattning : Syfte: Att generera en beskrivning av de ramar och aktörer som verkar inom finsk media i diskursen kring basinkomst, som ett bidrag till den forskning som söker lösningar på framtidens hotade trygghet, till effekt av arbetsmarknadens automatisering. Teori: Uppsatsen använder sig främst av Framing Theory (Inramningsteori) och Agenda Setting Theory (Agendasättande). LÄS MER

  5. 5. Massmedias roll i stigmatiseringen av personer med psykossjukdom och schizofreni – en analys av Stigmawatch material

    Magister-uppsats,

    Författare :Caroline Holmbom; Maria Siverbo; [2023-03-30]
    Nyckelord :Stigma; schizofreni; psykos; massmedia;

    Sammanfattning : Bakgrund: En orsak till att personer med schizofreni och psykossjukdom inte söker vård i tid kan bero på stigmatisering, 40% av de personer som lever med schizofreni upplever en hög grad av stigma. Media bidrar till stigmatiseringen då det är en stor källa till information för en stor grupp människor. LÄS MER