Sökning: "media etik"
Visar resultat 21 - 25 av 107 uppsatser innehållade orden media etik.
21. "Jag får sitta i min egen urin" : En kritisk diskursanalys om mediers rapportering om missförhållanden i äldreomsorgen 1997-2000
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Vår uppsats undersöker hur bilden av vanvård framställs inom äldreomsorg i Svenska Dagbladet och Aftonbladet mellan 1997–1999. Vi går också in på hur framställningssätten, inom de valda medierna, kan förklaras för den valda tidsperioden. Den tredje frågeställningen berör hur efterdyningarna av vårdskandalen framställdes år 2000. LÄS MER
22. Ancient Human Reconstructions and aDNA : Is there an ethical dilemma?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/ArkeologiSammanfattning : In recent years, archaeogenetic studies have been widely discussed in popular media and they have raised many questions, especially regarding cultural identity and ethnicity. This thesis discusses reconstructions based on ancient human remains and how they are related to the current academic hegemony and political circumstances in Europe. LÄS MER
23. Människa eller föremål? : En studie kring gallring av mänskliga kvarlevor i museala sammanhang
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABMSammanfattning : In 2019 media articles about clearance of human remains at a museum in Gothenburg caught my attention. The remains would either be destroyed, reburied or repatriated. LÄS MER
24. #Mäklare : Ett ramverk för mäklares fortsatta användning av sociala medier
Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggandeSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att skapa ett ramverk för mäklares fortsatta användning av sociala medier med utgångspunkt i digital marknadsföring och relationsbyggande. Sociala medier är fronten mot den digitala omvärlden där kommunikation sker och det finns därför ett stort värde för mäklare att veta hur man borde hantera sin digitala närvaro på ett långsiktigt hållbart sätt för att inte försvinna i bruset av all tillgänglig information. LÄS MER
25. Oetisk marknadsföring i sociala medier : ur ett konsumentperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Teorin som ställs i denna studie är att det utvecklats ny problematik i samband med uppkomsten av marknadsföring i sociala medier. I denna studie identifieras de etiska utmaningarna och hur konsumenterna påverkas av dem. LÄS MER