Sökning: "media högskolan i gävle"

Visar resultat 1 - 5 av 349 uppsatser innehållade orden media högskolan i gävle.

  1. 1. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER

  2. 2. TikToks Påverkan: En studie om recensioners påverkan på TikTok-användare : - Inom Elektronisk Word-Of-Mouth

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Lorita Maqedonci; Vanesa Voca; [2024]
    Nyckelord :EWOM; positiv negativ WOM; e-handel; OCR; IACM; TikTok; och sociala medier;

    Sammanfattning : Titel: TikToks Påverkan: En studie om recensioners påverkan på TikTok-användare – Inom elektronisk Word-Of-Mouth. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Lorita Maqedonci och Vanesa Voca Handledare: Martin Ahlenius Datum: 2024 - Januari Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur recensioner på TikTok påverkar användare genom elektronisk Word-Of-Mouth (eWOM). LÄS MER

  3. 3. Att tro på sig själv som förälder : En studie om föräldraförmågans dimensioner i förhållande till den självupplevda föräldrabarnrelationen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Psykologi

    Författare :Monika Gavene; Marina Turial; [2024]
    Nyckelord :Parental self-efficacy; Parent-child relationship; TOPSE; Parental self-efficacy; föräldraförmåga; föräldrabarnrelation; TOPSE;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka föräldraförmågans (parental self-efficacy) dimensioner i förhållande till den självupplevda föräldrabarnrelationen. Undersökningen genomfördes som en tvärsnittsstudie av kvantitativ design med 151 deltagare. Deltagarna rekryterades på sociala medier och besvarade en digital enkät. LÄS MER

  4. 4. Det dödliga våldet nu och då : En analys av hur gärningspersoner och brottsoffer framställs i media

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Kriminologi

    Författare :Ellinor Gustafsson; Emelie Törnberg; [2023]
    Nyckelord :Media; Deadly violence; Offenders; Victims; Media; Dödligt våld; Gärningspersoner; Brottsoffer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka och skapa djupare förståelse för hur media framställer gärningspersoner och brottsoffer för dödligt våld under tidsperioderna 1990–1994 och 2018–2022 samt se om det fanns eventuella skillnader. Detta gjordes genom en tematisk textanalys. LÄS MER

  5. 5. Relationen mellan personlighet och intern- extern attribution

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Psykologi

    Författare :Meia Lindholm; Sanna Lindahl; [2023]
    Nyckelord :attribution; personality; the five-factor model; ASQ; TIPI; attribution; personlighet; femfaktormodellen; ASQ; TIPI;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om det går att predicera individers attribution av negativ kritik från sin chef till externa eller interna orsaker i hypotetiska situationer, beroende på individens personlighetsdrag enligt femfaktormodellen. Datainsamling genomfördes på sociala medier via en digital enkät, baserad på The Attributional Style Questionnaire och en svensk översättning av Ten-Item Personality Inventory. LÄS MER