Sökning: "media logic"

Visar resultat 21 - 25 av 286 uppsatser innehållade orden media logic.

  1. 21. Kvällstidningarnas gestaltning av kändisskandaler ur ett genusperspektiv : En jämförande kvantitativ  studie om hur Margaux Dietz och Paolo Roberto framställs i samband med deras skandaler

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Märta Pagels; Ebba Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Quantitative content analysis; scandal; celebrity scandal; scandal journalism; media profiles; Margaux Dietz; Paolo Roberto; framing theory; gender; Aftonbladet; Expressen; media logic;

    Sammanfattning : This study has examined how the celebrities Paolo Roberto and Margaux Dietz were portrayed in the Swedish newspapers Aftonbladet and Expressen in connection with their scandals in 2020 and 2022. The purpose of the study is to investigate whether there are gender stereotypes in the way Roberto and Dietz are portrayed in newspapers, and to see what similarities and differences can be observed in the representation of the celebrities in text and image. LÄS MER

  2. 22. SVT Nyheter på TikTok - ett år in : En kvantitativ innehållsanalys om SVT Nyhets närvaro på TikTok

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Josefine Johansson; Linnea Liljedahl; [2023]
    Nyckelord :TikTok; SVT Nyheter; medielogik; sociala medier; nyhetsvärdering;

    Sammanfattning : This study aims to examine the presence of the Swedish news agency SVT Nyheter on the social media platform TikTok. The platform is relatively new and was not originally designed for news but with time more and more news agencies have started to share their content on TikTok. SVT Nyheter has been active on the platform since November 2022. LÄS MER

  3. 23. “Har man ingen smartphone är man med i B-laget” : En kvalitativ intervjustudie om äldres kulturella och sociala tillhörighet i det digitaliserade samhället.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Jesper Heljeberg; Forsell Daniel; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; Elderly adults; Social belonging; Inclusion; EICT; Medialization.; Digitalisering; Äldre; Social tillhörighet; Inkludering; EICT; Medialisering;

    Sammanfattning : På mindre än en generations livstid har Sverige gått från ett samhälle där få hade telefon i sitt hem till en totalt uppkopplad tillvaro. I det digitaliserade Sverige är tillgången till och användarkompetensen av den digitala teknologin en förutsättning för samhällsdeltagandet, vilket ofta ses som problematiskt för den äldre generationen som är den grupp som har haft svårast att anpassa sig enligt den digitala utvecklingen. LÄS MER

  4. 24. "Dela gärna vidare" : En kvalitativ innehållsanalys av svenska partiledares kriskommunikation på Instagram under sommaren 2023 gällande koranbränningarna och det försämrade säkerhetsläget

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Malva Mårtensson; Ida Lindroos; [2023]
    Nyckelord :Instagram; Quran burnings; deteriorating security situation; crisis communication; Swedish party leaders; semiotics; rhetoric.; Instagram; koranbränningar; säkerhetsläget; kriskommunikation; svenska politiker; semiotik; retorik;

    Sammanfattning : Under sommaren 2023 präglades Sverige av koranbränningar och ett försämrat säkerhetsläge. Studien undersöker svenska partiledares kriskommunikation på plattformen Instagram under denna period och studiens syfte är således att undersöka hur svenska partiledare använde plattformen Instagram som kommunikationskanal för kriskommunikation under sommaren 2023. LÄS MER

  5. 25. “Vi kommer inte överleva om vi inte hittar nya läsare” : En kvalitativ intervjustudie om journalisters syn på interaktionen med unga på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Malvina Lindström; Emma Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Interaktion; sociala medier; journalistik; demokrati; kommersiell media; offentliga sfären;

    Sammanfattning : Social media platforms have become a natural part of gathering information and news consumption by the audience. Using social media as a journalistic tool is therefore valuable to reach target audiences, and through this, create a relationship with future subscribers. LÄS MER