Sökning: "media multitasking"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden media multitasking.

  1. 1. ”HAR JAG EN BOK I ÖRONEN KAN JAG GÅ HUR LÅNGT SOM HELST”. En kvalitativ studie om användares relation till ljudböcker jämfört med tryckta böcker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Henrietta Lundkvist; [2024-03-06]
    Nyckelord :Digital konvergens; streaming; algoritmer; ljudböcker; plattformar; uses gratifications; affordances;

    Sammanfattning : Har jag en bok i öronen kan jag gå hur långt som helst, or If I have a book in my ears, I can walk as far as I want, is a qualitative study that explores users' relationship with streamed audiobooks, compared to books in printed format. The choice of topic is driven by the fact that digitalization has transformed literature as a medium and the book industry as an enterprise. LÄS MER

  2. 2. ”VAD JAG ÄN GÅR IGENOM I LIVET SÅ SKICKAR JAG I ALLA FALL INTE IN EN ANMÄLAN FÖR ATT VARA MED I PARADISE HOTEL” En kvalitativ studie om unga kvinnors konsumtion av dokusåpor.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ylva Bergström; Liv Bolin; [2023-10-03]
    Nyckelord :Dokusåpa; Uses and Gratification; Social Comparision Theory; unga kvinnor; kvalitativ; parintervjuer.;

    Sammanfattning : Executive summary The purpose of this bachelor thesis is to delve into the world of docusoaps and explore the fascinating phenomenon of why people watch them. By focusing on the Uses and Gratification framework and the Social Comparison Theory we aim to shed light on the underlying motivations, needs and psychological aspects that attract viewers to this unique genre of television programming. LÄS MER

  3. 3. Time is Tik(Tok)ing: An Insight on Contemporary Media Consumer Behavior - An exploratory study on user-generated content’s potential impact on contemporary media consumption

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Hilal Ahmad; Isak Rydén; [2023-07-03]
    Nyckelord :Media consumption; user-generated content; fast media; TikTok; addictive behavior; trends; media multitasking; social TV;

    Sammanfattning : The drastic entrance and growth of TikTok during the last years have introduced new ways of consuming entertainment which has been adopted by individuals globally. Due to its novelty this type of media consumption is a rather understudies subject, which is why this study will explore new tendencies and behaviors occurring among consumers to provide inspiration for further research. LÄS MER

  4. 4. Fallenhet för media multitasking och prestation i episodiska minnesuppgifter: En experimentell kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Nicole Ciba Andersson; Elin Härefelt; [2023]
    Nyckelord :media multitasking; episodic memory; mmt-r; memory performance; learning; Artificial Intelligence; multitasking; episodiskt minne; minnesprestation; inlärning; artificiell intelligens; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna studie undersökte vi korrelationen mellan fallenhet till multitasking och minnesprestation i episodiska minnesuppgifter för detaljer och associationer. Hypotesen var att personer med hög fallenhet till multitasking skulle prestera bättre i minnesuppgifter gällande minnen för associationer, och personer med låg fallenhet till multitasking skulle prestera bättre i minnesuppgifter gällande minnen för detaljer. LÄS MER

  5. 5. Medietekniksstudenters koncentrationsförmåga vid användning av flera medier samtidigt

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Selma Özdere; Dante Sangregorio; [2023]
    Nyckelord :Media multitasking; MMT; koncentrationsförmåga; fokus;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to investigate how media-multitasking (MMT) affects cognitive abilities, particularly concentration. MMT is becoming increasingly popular, especially among those aged 16-25, and concerns have been raised about its impact on attention spans, particularly with the widespread use of the social media app TikTok. LÄS MER