Sökning: "media och bilden av den andre"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden media och bilden av den andre.

  1. 1. Bilden av förorten i samhällskunskapen. En diskursanalytisk studiem om hur gymnasieelever i Göteborg beskriver hur samhällskunskapsundervisningen konstruerar bilden av deras bostadsområde

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Viktor Falkfält; [2020-06-18]
    Nyckelord :samhällskunskap; diskurser; förorten; subjektspositioner; den Andre; Intervjustudie;

    Sammanfattning : Gängkriminalitet, bilbränder och öppen droghandel har under de senaste åren varit den bild av förorten som fått mest utrymme i media. Förorten och i synnerhet miljonprogrammen har sedan de byggdes betraktats som en plats avskilt det svenska majoritetssamhället. LÄS MER

  2. 2. Att vara attraktiv och handlingskraftig : En kvalitativ studie om självpresentation och identitetsskapande i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

    Författare :Oskar Svensson; [2016]
    Nyckelord :Identitet; självpresentation; intrycksstyrning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att förklara hur unga vuxna skapar, bygger upp och presenterar sin identitet i sociala medier men också hur sociala medier påverkar unga vuxnas sätt att se på andra människor. För att uppfylla detta syfte så har fyra frågeställningar preciserats: Hur presenterar sig unga vuxna i sociala medier, det vill säga vad är viktigt att tänka på då de ska publicera inlägg eller bilder? Hur påverkas unga vuxnas syn på sig själva och på andra människor av sociala medier? Hur ser gränsen mellan den främre och bakre regionen ut för unga vuxna vid användning av sociala medier? Finns det någon skillnad på hur unga vuxna agerar nu, i förhållande till när de var tonåringar, på sociala medier? Det teoretiska perspektivet har varit litteratur kopplad till det dramaturgiska perspektivet, begreppen identitet, social responsivitet, den generaliserande andre, spegeljaget samt självkänsla. LÄS MER

  3. 3. "Är det fel på att jag vill reservera dig?" Diskursanalys av kategoriseringar i Paradise Hotel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Anna Falkman; [2015-03-04]
    Nyckelord :Paradise Hotel; genus; sexualitet; kategorisering; diskursanalys; heteronormativitet; performativitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur kategoriseringar görs i den svenska realityserien Paradise Hotel. Fokus i uppsatsens analys ligger på hur kategoriseringarna genus och sexualitet skapas, återskapas och/eller utmanas i programmet genom deltagarnas tal och handling. LÄS MER

  4. 4. "55 no go -zoner" : Medias påverkan på den rumsliga stigmatiseringen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Anna Vigström; [2015]
    Nyckelord :media; de Andra; kritisk diskursanalys; stigmatisering; Gottsunda;

    Sammanfattning : Den här Uppstatsen undersöker hur ”media” kan överföra stigmatiserande rumsliga representationer av bostadsområden. Det område som denna studie fokuserar på är stadsdelen Gottsunda i Uppsala, där artiklar publicerade av Upsala Nya Tidning analyseras. LÄS MER

  5. 5. Representationen av förorten som 'den andre'

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jesper Ericson; Björn Alm; [2015]
    Nyckelord :Förort; media; annorlundahet; Rosengård; Holma; Social Sciences;

    Sammanfattning : Representationen av förorten som ‘den andre’ är en studie av hur förorterna Rosengård och Holma framställs i två informationsfilmer producerade på uppdrag av Malmö kommunala bostadsbolag (MKB). I uppsatsen redogörs för hur den dominerande bilden av förorten ser ut i media och vidare hur förorter inte sällan framställs som annorlunda. LÄS MER