Sökning: "media och kommunikationsvetenskap teorier"

Visar resultat 16 - 20 av 106 uppsatser innehållade orden media och kommunikationsvetenskap teorier.

  1. 16. ARG : engagemang i tider av missnöje

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Annika Engström; [2021]
    Nyckelord :Kvarteret Galten; medborgarengagemang; Arkitektupproret; Lunds Arkitektuppror; AFSL; Aktion Rädda Galten; demokrati; motdemokrati; medborgarkultur; emotioner och engagemang; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen ARG – medborgarengagemang i tider av missnöje ämnar undersöka engagemanget i protesterna mot Lunds kommuns förslag om byggnationen i Kvarteret Galten. Frågeställningen syftar på hur engagemang kan förstås utifrån teorier om medborgarkultur, emotioner och engagemang samt utifrån Pierre Rosanvallons (2006) teori om motdemokrati och det rådande missnöjet gentemot politiker och det politiska systemet. LÄS MER

  2. 17. Digital aktivism : En kvalitativ studie om hur ungdomar uppfattar aktivism på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Halima Hussein; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om digital aktivism och uppfattningen om detta ur unga användares perspektiv. Studien diskuterar utvecklingen av aktivism i en digitaliserad värld och hur ungdomar, som anses var en stor grupp inom digitala medier, reagerar på detta fenomen. LÄS MER

  3. 18. Vem får underhålla Sverige på bästa sändningstid? : En kartläggning av alla medverkande gäster i Skavlan och Carina Bergfeldt mellan 2009–2021

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Kristina Mattesson; [2021]
    Nyckelord :Representation; Jämställdhetspolicy; Talkshows; Ålderism; Sverigespeglingen;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att genom kartläggning av alla gäster som medverkat i Skavlan och Carina Bergfeldt mellan år 2009–2021, undersöka hur väl SVT:s jämställdhetspolicy efterlevs och om kravet på jämställdhet som skrevs in i sändningstillståndet 2014 har förändrat hur många män och kvinnor som gästar programmen. Vidare undersöks hur SVT:s mångfaldsarbete ”Sverigespeglingen” reflekteras i dessa talkshows, där teorier om representation används för att kunna undersöka den implicita och explicita makt som gästernas representation kan innebära. LÄS MER

  4. 19. Ensam i socialt nätverk - samtidens paradox : Ett fenomenologiskt perspektiv på relationen mellan sociala medier och känslan av ensamhet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sofia Björnér; [2020]
    Nyckelord :Ensamhet; Sociala medier;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar till att undersöka relationen mellan sociala medier och känslan av ensamhet ur ett medie- och kommunikationsvetenskapligt perspektiv. Utifrån teorier om fenomenologi och media affordance har fyra kvinnliga ungdomar intervjuats i syfte att få en djupare förståelse för vilken effekt olika sociala mediekanaler har på känslan av ensamhet och gemenskap. LÄS MER

  5. 20. Idrottskvinnorna dominerar – eller? : En kvantitativ innehållsanalys om könsrepresentationen på sportsidorna i papperstidningen under vinter-OS 2018.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sandra Christensen; Michaela Mastad; [2020]
    Nyckelord :Vinter-OS; Jämställdhet; Gestaltning; Dagordning; Genus;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen var att studera hur bred gestaltning kvinnliga idrottare i jämförelse med manliga idrottare hade fått av media under vinter-OS som ägde rum år 2018 i Pyeongchang. Bakgrundsproblemet till studien är att män fortfarande får ta störst plats inom medias sportrapportering och kvinnorna får ett fortsatt litet utrymme inom gestaltningen. LÄS MER