Sökning: "media och kommunikationsvetenskap teorier"

Visar resultat 6 - 10 av 106 uppsatser innehållade orden media och kommunikationsvetenskap teorier.

  1. 6. “Det är som gjort för att man ska köpa” : En kvalitativ studie som undersöker hur kvinnliga studenter uppfattar att opinionsledare påverkar deras klädkonsumtion

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Vendela Telles; Amanda Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Opinion leaders; Clothing consumption; Second hand clothing; Values; Identity; Opinionsledare; Klädkonsumtion; Secondhandkläder; Värderingar; Identitet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att skapa en djupare förståelse för hur kvinnliga studenter uppfattar att opinionsledare påverkar deras klädkonsumtion. Studien undersöker varför den utvalda målgruppen väljer att avstå från att konsumera secondhandkläder. LÄS MER

  2. 7. Ursäkta, får man lov att marknadsföra på detta viset? : en retorisk analys och kritisk diskursanalys av framställningen av vitt nikotinsnus av varumärket Volt i podcasten “Ursäkta”

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Klara Bergholtz; Emma Almers; [2023]
    Nyckelord :Nikotinsnus; podcast; livsstil; kritisk diskursanalys; retorisk analys; native advertising; marknadsföring; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats “Ursäkta, får man lov att marknadsföra på detta viset? En retorisk analys och kritisk diskursanalys av framställningen av det vita snuset Volt i podcasten ‘Ursäkta’” är skriven av Emma Almers och Klara Bergholtz, studenter vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds Universitet, inom ämnesområdet Medie- och Kommunikationsvetenskap. Uppsatsen redovisar hur vitt nikotinsnus, en produkt med kända hälsorisker, på ett väldigt lyckosamt sätt marknadsförs i modern, icke-visuell reklamfinansierad media. LÄS MER

  3. 8. Kvinnors representation i tv-spel : En studie om genus i Elden Ring

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Josefine Eriksson; Elin Nordström; [2022]
    Nyckelord :Medievetenskap; kommunikationsvetenskap; Tv-spel; HiG; Genus; Elden Ring; kvinnor;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka moderna tv-spel utifrån ett feministiskt perspektiv. Hur mycket misogyni finns det och hur uttrycker det sig i så fall. LÄS MER

  4. 9. Riding the wave : En tematisk textanalys av framställningen av sydkoreansk populärkultur inom svensk journalistik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sara Ghoreishi; Felicia Brunzell; [2022]
    Nyckelord :text; culture; globalization; hallyu; article; society; media; text; kultur; globalisering; hallyu; artikel; samhälle; medium;

    Sammanfattning : This qualitative study has chosen to examine how South Korea and its popular culture isbeing portrayed in Swedish journalistic and how it may come to play a role in theportrayal of South Korea as a society. Our aim with the research was to see how SouthKorean popular culture is portrayed in Swedish journalism and to investigate whetherthe Swedish presentation of South Korean popular culture also can be used to shareperspectives regarding societal standards, and how popular culture is used engagediscussions about South Korea as a society. LÄS MER

  5. 10. “Man måste alltid kolla baksidan av myntet också” : En kvalitativ studie om ovaccinerade unga vuxnas upplevelser kring myndigheternas      kriskommunikation om covid-19 vaccinet.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Benitah Barshamoun; [2022]
    Nyckelord :Crisis communication; media; young adults; unvaccinated; trust; authorities; attitudes; uncertainty; Kriskommunikation; medier; unga vuxna; ovaccinerade; tillit; myndigheter; attityder; ovisshet;

    Sammanfattning : Studier visar att attityder kan vara angelägna faktorer vid beslut om vaccinering samt att medier kan bidra till en minskad tillit för myndigheter och vaccin. Denna studie syftar till att förstå hur ovaccinerade unga vuxna mellan åldrarna 18 till 27 år har upplevt myndigheters kriskommunikation om covid-19 vaccinet samt vilka medier och informationskanaler som användes av intervjupersonerna under pandemin. LÄS MER