Sökning: "media och makt"

Visar resultat 1 - 5 av 448 uppsatser innehållade orden media och makt.

  1. 1. VEM BEGRÄNSAR POLITIKERS PRIVATA FÖRDELSSÖKANDE? En statistisk analys av medias effekt på politikerarvoden i svenska kommuner

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Max Rittberger; [2024-01-19]
    Nyckelord :Rent seeking; Fördelssökande; Politiker; Lokalpolitik; Kommunpolitik; Media; Arvode; Politikerarvoden;

    Sammanfattning : Denna uppsats utforskar sambanden mellan mediekonsumtion i kommuner, särskilt tidningsprenumerationer, och politikerarvoden för kommunstyrelsens ordförande genom tillämpning av teorin om rent seeking med hjälp av statistiska regressionsanalyser. Genom att undersöka hur organisationer och individer kan arbeta för att påverka politiska system i syfte att generera “private rents”, fokuserar studien på medias roll som “gatekeepers” för att granska makthavare och politikers benägenhet att bruka sitt mandat för personlig vinning. LÄS MER

  2. 2. "Vi anhöriga är inte brottslingar, utan vi är medmänniskor och vi är trasiga medmänniskor, våra barn är trasiga" : En kvalitativ studie som undersöker upplevelsen av att vara vuxen anhörig till en frihetsberövad

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Shabnam Ahmadzai; Vendla Rindhoff; [2024]
    Nyckelord :relatives; incarcerated; legal system; power; shame; stigma; support efforts; Anhörig; frihetsberövad; rättsväsende; makt; skam; stigma; stödinsatser;

    Sammanfattning : Studien har undersökt upplevelsen av att vara anhörig till frihetsberövade samt utforskat anhörigas tillgång till stöd. Vidare har studien undersökt huruvida anhöriga upplever ett krav att bidra till den frihetsberövades återanpassning i samhället. LÄS MER

  3. 3. Makt, Media och Mosaik: En feministisk poststrukturalistisk granskning av medias porträttering av Israel-Hamas-konflikten.

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Wilma Jöhnsson Widerberg; Aline Forsström; [2024]
    Nyckelord :Israel; Hamas; media; civila; porträttering; krig och konflikt; genus; narrativ; maktrelationer; maktstrukturer.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I krig och konflikt har kvinnor länge använts som ett verktyg för att uppmuntra män att kriga. Genom att framställas som försvarslösa och sårbara har de förstärkt den manliga rollen som försvarare vilket har motiverat män till att bli deras och nationens beskyddare. LÄS MER

  4. 4. Medias kritiserade musikgenre : En kvalitativ studie baserad på den mediala debatten kring rapkulturens relation till kriminalitet.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Maja Kjellberg; Linnéa Andersson; [2024]
    Nyckelord :rap; rap culture; discourse; linguistic strategies; criminality; rap; rapkultur; diskurs; språkliga strategier; kriminalitet;

    Sammanfattning : Just nu pågår det en debatt i media kring rapkulturen och dess omtalade koppling till kriminalitet. Rapartister ses ofta som influerare till gängkriminella kretsar på grund av deras låttexter som ofta handlar om mörker, knark och brott. LÄS MER

  5. 5. ”Shame of missing out”, det nya FOMO : En kvalitativ intervjustudie om hur känslor hos unga kvinnor upplevs när influencers uppmanar till konsumtion på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Alice Klevfors; Nilsson Isabell; [2024]
    Nyckelord :Impulsive consumption; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationship building; Instagram; emotions; qualitative interview study; thematic analysis; young women; Sweden; Impulsiv konsumtion; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationsskapande; Instagram; känslor; kvalitativ intervjustudie; tematisk analys; unga kvinnor; Sverige;

    Sammanfattning : With the increasing trust and power of influencers on social media, more research and information are needed on how influencers affect the emotions of their followers. The climate that exists on social media today contributes to calls for unsustainable consumption, which is something that influencers in particular contribute to. LÄS MER