Sökning: "media opartisk"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden media opartisk.

  1. 1. Aftonbladet partisk eller opartisk? : En kvantitativ innehållsanalys av Aftonbladet Tv:s partiledardebatt 2022

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Cecilia Lind; Anisa Yonis Warsame; [2023]
    Nyckelord :objectivity; bias; democracy; journalism; party leader debate; television; Aftonbladet; agenda setting.;

    Sammanfattning : In order to maintain a democratic society, journalism as a third state power plays a major role. Impartial journalism is therefore important to preserve a well-functioning democracy, which is what this study is about. LÄS MER

  2. 2. Opartisk journalistik eller känslomässig retorik? : En kvalitativ innehållsanalys av Kalla Fakta & Uppdrag Granskning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Fanny Nilsson; Fabian Ceder Thorin; [2018]
    Nyckelord :medieetik; ansvar; media; journalistik;

    Sammanfattning : This thesis consists of an examination of two separate episodes of investigative journalism. These two episodes are Dömda för våldtäkt produced by SVT1 and Slutstationen produced by TV4. Each episode was released during the early autumn of 2018 and received substantial criticism for their lack of responsible journalism and proper media ethics. LÄS MER

  3. 3. Electronic word-of-mouths påverkan på CRM : En fallstudie av en organisation inom kulturbranschen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sara Klasén; Karin Swebilius; [2017]
    Nyckelord :Marketing; The Creative Industry; Electronic word-of-mouth; Customer Relationship Management; Marknadsföring; Kulturbranschen; Electronic word-of-mouth; Customer Relationship Management;

    Sammanfattning : Social media has increased the possibilities for consumers to gather and share consumption related experiences with other consumers through electronic word-of-mouth (eWOM). eWOM affects the relationship between customer and business, and therefore also affects customer relationship management (CRM). LÄS MER

  4. 4. Revisorns oberoende - vilka hot och hur hanteras de? : En kvalitativ studie på revisorer för småföretag

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Linn Jörtner; Linnea Högberg; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att revisorn utgör en oberoende part i sina yrkeshandlingar kan antas vara en självklarhet. Det är krav enligt lag på att revisorn ska förhålla sig yrkesmässigt opartisk i sina uppdrag. Många gånger speglas hur revisorer för stora börsnoterade bolag ska och bör hantera hot mot denna oberoendeställning. LÄS MER

  5. 5. Revisorns oberoende : Kommunens förtroendevalda revisorer

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Moa Jonsson; Anna Hansen; [2014]
    Nyckelord :Auditor independence; municipal audits; trusted auditors; professional accountant; Revisorns oberoende; kommunal revision; förtroendevald; yrkesrevisor.;

    Sammanfattning : Det är mycket viktigt att en revisor är oberoende, detta för att ge en opartisk och rättvis bild av finansiella rapporter. Den kommunala revisionen har de förtroendevalda revisorerna som ska granska att verksamheten sköts på ett tillförlitligt sätt enligt god revisionssed. LÄS MER