Sökning: "media samhällsansvar"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden media samhällsansvar.

  1. 1. Gängkriminalitet i medialt ljus – ”De har hotat mig med vapen" : En kvalitativ intervjustudie om journalisters arbete med och mediestudenters mottagande av nyheter kring gängkriminalitet.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Sigge Öijer; William Faxius; [2024]
    Nyckelord :Public service; gängkriminalitet; mediestudenter; journalister; samhällsansvar;

    Sammanfattning : Abstract Author: William Faxius & Sigge ÖijerTitle: Gangs in the light of media – “They have threatened me with weapons” Location: Linnaeus UniversityLanguage: SwedishNumber of pages: 49 The aim of this study is twofold: firstly, we examine what journalists at Public service consider form their work regarding their reporting on gang criminality. Secondly, we examine what media students at the Linnaeus University in Kalmar consider what is important in their choise of news media and how they reflect on the reporting regarding gang criminality in 2023. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER

  3. 3. Fake news, clickbait och konkurrens : En kvantitativ studie om nyhetsorganisationers etiska samhällsansvar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Oliver Lönnqvist; [2021]
    Nyckelord :Fake News; Clickbait; Competition; CSR; Ethics; Morals; News Media; Fejknyheter; clickbait; konkurrens; CSR; etik; moral; nyhetsmedia;

    Sammanfattning : Fake news has long been a part of the news landscape but has in recent times, as the market for online news has grown, become an increasingly occurring problem in contemporary news media and society. By analyzing the content published by the largest American news organizations this thesis provides an overview of the occurrence of fake news and clickbait on the competitive news market. LÄS MER

  4. 4. Alla kan vara med! : En kvalitativ genre- och textanalys av hur hälsofrämjande gympingprogram uttrycks i Sveriges Television med ett medialiseringsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Karin Waldén Egholt; [2021]
    Nyckelord :Medialisering; Public service-uppdrag; Gymping; Träna med tv; Hemmagympa med Sofia; Hälsofrämjande tv-program; Hälsoism;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur hälsofrämjande gymping framställs i program producerade av Sveriges Television (SVT) i olika årtionden ur ett medialiseringsperspektiv. Studien har i sitt urval gjort nedslag i tre programserier för att få utsnitt i hur genren Hälsofrämjande gymping sett ut. LÄS MER

  5. 5. Vem tar hand om näthatet? Om den EU-rättsliga regleringen av användargenererat näthat på sociala medier.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Emelie Karlström; [2021]
    Nyckelord :EU; näthat; sociala medier; förslaget om digitala tjänster; tillbörlig aktsamhet; ansvarsskyldighet; samhällsansvar; yttrandefrihet; näringsfrihet; rätten att inte kränkas; intresseavvägning; proportionalitet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER