Sökning: "media socialpsykologi"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden media socialpsykologi.

  1. 1. Äppelhyllan : Inkluderande eller intetsägande?

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Jeanette Bjarås; Felicia Wetterlin; [2023]
    Nyckelord :Apple shelf; Libraries; Libraries and people with disabilities; Stigma social psychology ; People with disabili-ties; Classification--Books; Äppelhylla; bibliotek; stigmatisering socialpsykologi ; personer med funktionsnedsättning; hylluppställning; klassifikation;

    Sammanfattning : Introduction. The Apple shelf is an established concept at public libraries in Sweden. These shelves contain accessible books and other media for disabled people of varying ages. LÄS MER

  2. 2. Bilden av svenska fotbollshuliganer i Aftonbladet och Expressen : En systematisk textanalys för att belysa papperspressens representationer av svenska fotbollshuliganer.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Madeleine Vedin; [2016]
    Nyckelord :Supporterkultur; Huliganism; media; kategorisering; stereotypisering; våld; representation.;

    Sammanfattning : Detta arbete är en kandidatuppsats i socialpsykologi som är skriven vid Umeå universitet 2016. Syftet för denna systematiska textanalys har varit att skapa en nyanserad bild av Aftonbladet och Expressens representationer av huliganer och huliganism. LÄS MER

  3. 3. Cross-cultural analysis of Death perception

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Rita Coelho; [2016]
    Nyckelord :death; culture; blogs; quantitative; qualitative; social psychology; uncertainty avoidance; död; kultur; bloggar; innehållsanalys; socialpsykologi; osäkerhetsundvikande;

    Sammanfattning : This study aims to gain a deeper understanding of the culturally-specific meanings of death, manifested in personal stories presented in social media. Content analysis is used to analyse 140 posts, in three languages and from authors from 12 national affiliations. LÄS MER

  4. 4. Skånetrafiken och det flyktiga ansvaret - En kvalitativ studie om kommunikativ ansvarsfördelning, kriskommunikation och varumärke

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Victor Mårtensson; Ulf Rogius Svensson; [2015]
    Nyckelord :Skånetrafiken; kriskommunikation; organisationskommunikation; varumärke; varumärkeskapital; ansvarsfördelning; flyktigt ansvar; modernitet; arbetsfördelning; kollektivtrafik; organisationsstruktur; rykte; påverkan; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study intends to examine shared responsibility in relation to organizational communication, crisis communication and brand building. The survey is based on a case study about Skånetrafiken and their relationship to subcontractors, mass media and customers. LÄS MER

  5. 5. ”Vissa tillfällen känner man sig svensk, men inte ens då”. En kvalitativ intervjustudie om unga tjejer som rasifieras i skolan och osynliggörs i media.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Sandra Behdjou; [2014]
    Nyckelord :”Swedishness”; racialization; racism; självbild; social psychology; post colonialism; stereotyper; media; skola; socialpsykologi; postkolonialism; ”svenskhet”; rasifiering; rasism; school; stereotypes; self-image.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Utifrån socialpsykologiska och postkoloniala perspektiv var syftet med studien att undersöka hur självbilden hos en grupp unga tjejer som gjordes till avvikande i den svenska kontexten påverkades av skolan och medias blick på dem. Målet var att undersöka hur intervjupersonernas självbild påverkades av rasifiering, hur de förstod sina erfarenheter av rasism och vilka strategier de använde för att stärka sig själva. LÄS MER