Sökning: "media som opinionsbildare"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden media som opinionsbildare.

  1. 1. Humorn och politiken : den svenska skämtpressens humor och dess roll i demokratiseringsprocessen 1918-1922

    Master-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Axel Hansson; [2023]
    Nyckelord :Historia; 1900-talet; Demokratisering; Skämtpress; Humor; Offentlighet; Arena; Funktionalitet; Första världskriget; Rösträtt; Rusdrycksförbud; History and Archaeology;

    Sammanfattning : What makes something funny? This is the most basic, underlying question to this thesis, which explores the Swedish satire magazines Söndags-Nisse, Naggen and Strix on their journey through the pinnacle of the Swedish democratization process during the years 1918 to 1922. These types of magazines were of great popularity throughout all of Europe during parts of the late 19th century up until the interwar years, reaching a high – at least in Sweden – during the first world war. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkar sociala medier gymnasieelevers intresse för politik?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Tilde Tokle; [2022]
    Nyckelord :Social media; Politics; Political information; Sociala medier; Politik; Politisk information;

    Sammanfattning : Användandet av sociala medier ökar i samhället, både som källa till information men även för diskussion på olika plattformar. Politiska partier använder därmed sociala medier för kommunikation med potentiella väljare, men även opinionsbildare utan officiella uppdrag har idag möjlighet att sprida åsikter på diverse kanaler. LÄS MER

  3. 3. Using Machine Learning to Connect Brands with Influencers

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Jonathan Hedlund; [2022]
    Nyckelord :Interaction Technologies; Machine Learning; UX-Design;

    Sammanfattning : With the increase of social media users, marketing through social media channels is becoming more and more important for large and small businesses around the globe. This form of marketing can be done in different ways. LÄS MER

  4. 4. Ytliga låtsasvänner och reklampelare i ett : En kvalitativ studie om följares uppfattning om influencers och deras samarbeten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Evelina Olsson; [2020]
    Nyckelord :Influencers; Social media; Influencer marketing; Instagram; Qualitativ survey; Influencers; sociala medier; influencer marketing; Instagram; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera vilken relation följare har till influencers, utifrån följarens perspektiv. Studien ämnar även undersöka hur deras publicering av betalda samarbeten på sociala medier bemöts av följarna. LÄS MER

  5. 5. Opinionen i pressen under kommunsammanläggningen 1968-1974 : Medias rapportering om lokala motsättningar emellan centrum och periferi under kommunblocksreformen i Årjängs kommunblock.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Henrik Wiig Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Kommunsammanslagning; Kommunblocksreformen; Kommun; Årjäng; Årjängs Kommun; Medieanalys; Media; Pressen; Lokalpress; Kommunsammanläggning;

    Sammanfattning : The government has in several steps decided about municipal mergers during the 20thcentury. In many places the mergers provided the basis for a local conflict. This conflict wasnot always easy to resolve and lives in many places remain in today's municipal issues. LÄS MER