Sökning: "media som påverkar aktiemarknaden"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden media som påverkar aktiemarknaden.

  1. 1. Finfluencers och Gen Z : En kvalitativ studie av hur finfluencers kan påverka den digitala generationens investeringsbeslut

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Felix Lindström; Wilhelm Seilitz; [2023]
    Nyckelord :Finfluencer; konsumentbeteende; influencer marketing; eWOM; Gen Z;

    Sammanfattning : I takt med att internet växer sig större och större blir influencers en del av vardagen för många unga och de inriktar sig på många olika områden. Syftet med denna studie var att undersöka hur Gen Z upplever att deras investeringsbeslut kan bli påverkade av finansiella influencers, även kallat finfluencers. LÄS MER

  2. 2. Comparing machine learning models for predicting stock market volatility using social media sentiment : A comparison of the predictive power of the Artificial Neural Network, Support Vector Machine and Decision Trees models on price volatility using social media sentiment

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Max Persson; Arash Dabiri; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : We aimed to explore how the machine learning models Artificial Neural Network (ANN), Support Vector Machine (SVM) and Decision tree (DT) compared in analyzing the effects of investor sentiment (from the forum www.reddit.com/r/wallstreetbets) in conjunction with other key parameters, to predict asset price volatility of major US corporations. LÄS MER

  3. 3. Public Sentiment on Twitter and Stock Performance : A Study in Natural Language Processing

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jimmy Henriksson; Carl Hultberg; [2019]
    Nyckelord :Sentiment Analysis; Public Opinion; Stock Market; Stock Performance; Statistics; Computer Linguistics; Natural Language Processing; Twitter.; Sentimentanalys; Folkopinion; Aktiemarknaden; Aktiekursutveckling; Statistik; Språkteknologi; Twitter.;

    Sammanfattning : Since recent years, the use of non-traditional data sources by hedge funds in order to support investment decisions has increased. One of the data sources which has increased most is social media and it has become popular to analyze the public opinion with help of sentiment analysis in order to predict the performance of a company. LÄS MER

  4. 4. Högfrekvenshandel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sara Glimnell; Nanna Stranne; [2012-07-04]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Högfrekvenshandel (HFT) och algoritmhandeln har den senaste tiden blivit uppmärksammad bland allmänheten och i media och beskylls vara orsaken till den senaste tidens turbulens på finansmarknaden. Akademisk litteratur och empiriska undersökningar visar på det motsatta och HFT har kommit att bli en viktig faktor på marknaden. LÄS MER

  5. 5. Ekonomiska nyheter och dess effekt på aktiemarknaden : En studie i hur nyheter av ekonomisk karaktär påverkar aktiesparare och i sin tur aktiemarknaden

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Christoffer Stjernudde; [2012]
    Nyckelord :finanskris; dagligvaruhandeln; ekonomisk media;

    Sammanfattning : Syfte: Vilken effekt som publiceringar från media med dåliga ekonomiska tider har på aktiespararna på stockholmsbörsen samt undersöka om dessa nyheter påverkar aktiepriset på ett negativt eller positiv samt hur aktiesparare reagerar på ekonomiska indikationer samt om aktiespararens utbildningsnivå har någon effekt på om aktiespararen använder sig av media som beslutsunderlag i sin aktiehandel. Metod: Det är två undersökningar varav den ena är en kvantitativ enkätundersökning utan kvalitativa element. LÄS MER