Sökning: "media sport genus"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden media sport genus.

  1. 1. Från individuella hjältedåd till kollektiv gemenskap : En kvalitativ kritisk diskursanalys om framställningen av det svenska damlandslaget i fotboll i tidningarna Aftonbladet och Expressen under två världsmästerskap.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ellen Lindbäck; Thelma Lönnegren; [2024]
    Nyckelord :Damfotboll; fotboll; VM; världsmästerskap; svenska damlandslaget; jämställdhet; idrott; framställning i media; genus;

    Sammanfattning : Fotboll är den sporten världen över som har störst dragningskraft, både på dam- och herrsidan, vad gäller utövare och åskådare (NE, u.å.). Trots att det är en idrott för både damer och herrar, och att det svenska damlandslaget i fotboll har presterat på en hög nivå under en lång tid (FIFA, u. LÄS MER

  2. 2. De könsambivalenta fotbollsspelarna i sociala medier : En kvalitativ tematisk innehållsanalys och en semiotisk analys

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Lovisa Hultgren; [2023]
    Nyckelord :representation; gender; social semiotics; football; instagram; representation; genus; socialsemiotik; fotboll; instagram;

    Sammanfattning : Sport coverage is a large part of the traditional media's content, and soccer is the sport that is covered the most. Today, social media offers a new arena where football is monitored, and football clubs now have the opportunity to construct their own coverage. LÄS MER

  3. 3. “Lite mer ärligt från männen, kvinnorna är lite för vanilj” : Mediepublikens uppfattning om kvinnliga respektive manliga fotbollskommentatorer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emma Öhgren; Alexandra Rööse; [2023]
    Nyckelord :sportkommentator; publikrelationer; genus;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om publikens uppfattning av fotbollsevenemang påverkas när matcherna kommenteras av kvinnor jämfört med när de kommenteras av män, och om kön spelar roll i bedömningen av kommentatorernas prestation. Uppsatsens teoretiska ramverk utgår från Gunilla Jarlbros teori om kön och maktstrukturer i media, sport och genus genom Peter Dahlén, Jesper Enbom och Eric Carlsson och slutligen George Gerbners teori om kultivering. LÄS MER

  4. 4. Maktobalans i expertsamtal om fotboll : En analys av män och kvinnors möjligheter inom sportjournalistiken till att förhandla om makt under studiosamtal om fotboll

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jasmine Ekeberg; Anna Siekas Englundh; [2023]
    Nyckelord :Gender; discourse; football; experts; power; media; gender research; Genus; diskurs; fotboll; experter; makt; medier; genusforskning;

    Sammanfattning : ”Maktobalans i expertsamtal om fotboll” undersöker hur makt förhandlas genom språket i tre olika studiosamtal om fotboll, i vilka både manliga och kvinnliga experter deltar. Studien undersöker hur den manlige experten framställs i jämförelse med den kvinnlige, och om samtalsformerna mellan de olika plattformarna skiljer sig åt eller liknar varandra. LÄS MER

  5. 5. Bilder i målfokus: Genuskampen mellan Sportbladet och SVT Sport– : En jämförande kvantitativ innehållsanalys om Sportbladet och SVT Sports gestaltning av genus och sport på Instagram 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Sandra Madestam; Matilda Rydén; [2023]
    Nyckelord :Gender; sports; quantitative content analysis; commercial media; public service; Sportbladet; SVT Sport; Instagram; framing theory; agenda setting.; Genus; sport; kvantitativ innehållsanalys; kommersiell media; public service; Sportbladet; SVT Sport; Instagram; gestaltningsteori; dagordningsteori;

    Sammanfattning : The study aimed to investigate how female and male athletes are framed on Sportbladet and SVT Sport’s Instagram pictures. The study also examines and compares Sportbladet and SVT Sport to see if there are any differences between their coverage, since Sportbladet is commercial media and SVT Sport is public service. LÄS MER