Sökning: "media- och kommunikationsvetenskap d"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden media- och kommunikationsvetenskap d.

  1. 1. Från moralpanik till rumsrent : en kvalitativ analys av medias rapportering runt ämnet dungeons and dragons på 1980-talet och 2010-talet

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Cim Tjäderborn; Joel Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Dungeons and dragons; Gestaltningsteori; Media; Drakar och demoner; populärkultur; d d; dnd.;

    Sammanfattning : Antal ord i uppsatsen12 398Problemformulering och syfteI den här studien är syftet att se hur rapporteringen av Dungeons & Dragons har förändratssom populärkultur i media. Genom att se hur det såg ut på 1980-talet och hur det såg ut under2010-talet. LÄS MER

  2. 2. Att gestalta en mördare : En kvalitativ innehållsanalys av Jönköpings-Postens och Jminis rapportering om ett uppmärksammat brott.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Christopher Östhed; Sebastian Börjesson; [2017]
    Nyckelord :Tabloidisering; Lokaljournalistik; Medielogik; Jönköping; Gestaltningsteori; Kvalitativ innehållsanalys.;

    Sammanfattning : Vi befinner oss i en tid där medielandskapet ständigt förändras och där aktörer tvingas göra anpassningar för att överleva. Inom journalistiken har det främst handlat om en övergång till ett mer tabloidiserat innehåll (d.v.s. LÄS MER

  3. 3. Fyra sätt att se en tv-sänd hockeymatch : En medieanalys av kvalseriepremiären mellan Leksand och Södertälje 2009-03-13

    Magister-uppsats, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Broman; [2009]
    Nyckelord :ishockey; sportjournalistik; mediehändelse; retorik; identitet; parametrar;

    Sammanfattning : ABSTRACT Elin Broman: FYRA SÄTT ATT SE EN TV-SÄND HOCKEYMATCH? –En medieanalys av kvalseriepremiären mellan Leksand och Södertälje, 2009-03-13. Medie- och kommunikationsvetenskap D       Uppsatsventilering: 17 december 2009   SYFTE: Syftet är analysera tv-sändningen av denna hockeymatch utifrån fyra olika infallsvinklar. LÄS MER

  4. 4. Strategisk retoriker eller bara bitter och arg? : - en retorisk analys av krönikören Linda Skugge

    Magister-uppsats, Institutionen för informationsvetenskap

    Författare :Magdalena Casteryd; [2005]
    Nyckelord :Media and communication studies; rhetoric; rhetorical analysis; feminist studies; persona; Linda Skugge; Medie- och kommunikationsvetenskap;

    Sammanfattning : Abstract Aim: The aim of the study is to analyze ten different columns written by Linda Skugge, in order to see what kind of rhetorical means she uses to get her message across. It is also to examine if, and to what extent, these means are of female nature, and to see what kind of persona Skugge uses in order to be trustworthy. LÄS MER

  5. 5. Positionering : en begreppsstudie och en metodprövning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Katarina Hast-Ekström; [2001]
    Nyckelord :Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problem: Undersökningen avser att svara på följande frågeställningar med avseende på det studerade företaget: 1) Vilken position önskar företaget uppnå i förhållande till konkurrenterna? 2) Hur ser ledningen och de anställda på det egna företagets position i förhållande till konkurrenterna? 3) Vilken är företagets position idag, i förhållande till konkurrenterna? 4) Vad gör företaget för att förflytta sig till önskad position - d v s vilka kommunikationsstrategier använder man sig av? Syfte: Det primära syftet är dels att göra en tillämpning av de teoretiska begreppen position/positionering, brand/branding, identitet, profil/profilering och image, dels att prova en metod att fastställa positionen hos ett litet forsknings- och utvecklingsföretag. Studien: Studien inleds med en redovisning av utförda litteraturstudier av de begrepp som nämns ovan. LÄS MER