Sökning: "medias bild av förorten"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden medias bild av förorten.
1. Drömmen om den svenska drömmen? - En kvalitativ studie av hur unga killar från en förort i Göteborg ser på sin framtid och sina framtidsmöjligheter.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Studien genomfördes på unga killar från förorten och bygger på deras berättelser om sina framtidsdrömmar och vilka möjligheter eller begränsningar samhället signalerar dem till att nå dit. Studien syftar till att få en ökad förståelse av ungdomarnas tankar om deras framtid och även synliggöra deras upplevelser av faktorer som begränsar dem att nå sina drömmar. LÄS MER
2. Att utsätta särskilda områden - en kriminologisk undersökning av Blåljusutredningen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Blåljusutredningen was appointed with the aim to strengthen the criminal law protection of the police, ambulance, rescue service and other professions related to public service. The background was the occurrence of violence against the police in Swedish socio-economically weakened suburbs. LÄS MER
3. Att växa upp i förorten : En kvalitativ studie om unga killars livsvillkor och tillhörighet i Hjällbo
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur åtta unga killars livsvillkor och tillhörighet påverkas av att bo i Hjällbo. Detta genom att förstå deras upplevelser av omvärlden och medias syn på ungdomarna och bostadsområdet och om detta har någon påverkan på deras framtida förutsättningar i livet. LÄS MER
4. Media och Förorten : - En kritisk diskursanalys om medias dikotomisering av förorten i en mellanstor stad
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att belysa de kollektiva representationer dvs. kollektivt accepterade utsagor som återspeglas genom lokalmedias publiceringar om förorten i en mellanstor svensk stad. Studien ämnar också belysa vilken typ av nyheter som publiceras om förorten. LÄS MER
5. ”jag vill inte ses som halvkriminell” - en kvalitativ studie om hur ungdomar i Biskopsgårdens identitetsskapande påverkas av medias bild av stadsdelen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Vårt syfte var att undersöka hur medias bild av Biskopsgården påverkar identitets-skapandet hos ungdomar som bor där. Vi använde oss av en kvalitativ forsknings-metod och genomförde sex individuella intervjuer med ungdomar mellan 15 och 18 år. LÄS MER