Sökning: "medias framställning av kvinnor"
Visar resultat 16 - 20 av 28 uppsatser innehållade orden medias framställning av kvinnor.
16. Medias framställning av sexuella övergrepp. En kvalitativ dokumentanalys av svenska dags- och kvällstidningar
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera vad och hur svenska nyhetstidningar framställer gällande sexuella övergrepp från tidsperioden 2015-2017. Vidare är syftet att belysa och analysera hur media gestaltar sexuella övergrepp i den samhälleliga debatten. Detta gjorde vi genom en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER
17. Just (fe)male it! : En jämförelse mellan Annie och den moderata partiledaren Ulf Kristerssons framställning på Instagram utifrån ett genusperspektiv.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : This study focuses on the gender representation on Instagram of the two party leaders Annie Lööf and Ulf Kristersson. We will compare how they communicate through images on their private Instagram accounts. LÄS MER
18. The Olympic games must be reserved for men : en kvalitativ innehållsanalys av Sportbladets framställning av kvinnliga idrottsdeltagare i OS 1996-2016
L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Idrottskvinnor och deras prestationer marginaliseras och trivialiseras av massmedier genom en genusstereotypisk framställning. Samtidigt påvisar forskning att media är en av de mest inflytelserika formerna för att generera könsvärden. LÄS MER
19. Den onormala kvinnan : En kvalitativ studie av konstruktionen av kvinnliga våldsbrottslingar och hur detta kan ta sig uttryck i svensk press
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/KriminologiSammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur kvinnliga våldsbrottslingar porträtteras i media med en vetenskapsteoretisk utgångspunkt i socialkonstruktionismen. Studien har sin utgångspunkt i olika stereotyper som kan användas i medias framställning av kvinnliga gärningspersoner. LÄS MER
20. Atlet eller kvinna? : En kritisk diskursanalys om kvinnliga atleters framställning i en av Sveriges största nyhetstidningar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Denna studie fokuserar på mediers framställning av män och kvinnor i sportjournalistiken. Utifrån ett genusperspektiv analyserar vi Aftonbladets nyhetskrönikor av de Olympiska Spelen sommaren 2016. Studiens syfte är att undersöka hur kvinnliga atleter framställs gentemot manliga atleter inom sportjournalistiken. LÄS MER