Sökning: "medias påverkan på åsikter"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden medias påverkan på åsikter.

  1. 1. Medias framställning av socialtjänstens arbete och profession : En kvalitativ studie om socialsekreterares upplevelse av medias rapportering samt påverkan på barn- och ungdomsutredningar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Tina Alaeddine; Yemame Ali; [2023]
    Nyckelord :Children; media’s power; LVU; social services; social work; Barn; medias makt; LVU; socialtjänsten; socialt arbete;

    Sammanfattning : Based on media's influence on society, the study aims to investigate how social workers feel regarding their work with children and youth investigations which is affected by how the media portrays social services and social work. The study also aims to investigate how the media affects social workers as a profession. LÄS MER

  2. 2. Mediebilden av äldreomsorgen i Sverige : En kvalitativ innehållsanalys av tidningsartiklar från Aftonbladet och Expressen, avseende personalbrist och bristande språkkunskaper inom äldreomsorgen

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Ida Andersson; Ellen Andersson; [2022]
    Nyckelord :elderly care; aging society; social work; media s affect; qualitative content analysis; social constructive perspective; äldreomsorg; åldrande befolkning; socialt arbete; medias påverkan; kvalitativ innehållsanalys; socialkonstruktivistiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Samhället använder media alltmer idag jämfört med förr och nyhetspubliken matas dagligen av information från olika tidningsartiklar. Äldreomsorg är ett aktuellt ämne i svenska tidningar, både sett till finansiering, personalfrågor och åldrande befolkning med ökade behov av vård och omsorg. LÄS MER

  3. 3. Redovisningsetik : En studie som undersöker hur företagsskandaler framställsi media

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nebay Hadgebes; Hanna Magan; Yosan Teklemariam Haile; [2022]
    Nyckelord :Corporate scandals; Accounting ethics; Ethical violation; Content analysis; Media analysis; Legitimacy theory; Stakeholder theory; Företagsskandaler; Redovisningsetik; Etisk övertramp; Innehållsanalys; Medieanalys; Legitimitetsteorin; Intressentteorin.;

    Sammanfattning : Media is something the public comes in contact with on a daily basis. Through numerous platforms, their overall goal is to spread information, messages, and pique interest. The power that the media has also means that they have a great influence on the public's perceptions and opinions about what is right and wrong. LÄS MER

  4. 4. Produktplacering på Instagram : attityder hos ungdomar inom Generation Z

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jennie Berntsson; Nathalie Widén; [2018]
    Nyckelord :Product placement; Instagram; Opinion leader; Impact; Attitudes; Produktplacering; Instagram; Opinionsledare; Påverkan; Attityder;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är internet något som de flesta har tillgång till. Sociala medier är en utav de aktiviteter som finns tillgängliga på internet och används som mest av ungdomar, däribland Generation Z. LÄS MER

  5. 5. Tillit skapas då ingen tittar : en studie av förtroendet för Postnord

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Okan Arabaci; Peder Westerlind; [2017]
    Nyckelord :Förtroende; massmedia; information; postleverantör; Postnord; ärlighet; tillförlitlighet; kompetens; rykte;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar den i media omtalade postleverantören Postnord och huruvida detskett något skifte i kundernas förtroende på grund av just detta. Syftet är just att studera hur enpopulations förtroende för ett företag blir påverkad av negativa nyheter under en längretidsperiod. LÄS MER