Sökning: "medie och kommunikation abstract"
Visar resultat 6 - 10 av 47 uppsatser innehållade orden medie och kommunikation abstract.
6. CROWDFUNDING CAMPAIGNS, OPEN SOURCE AND COMMUNITIES The Relationships and Characteristics
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Abstract Uppsats/Examensarbete: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, 15 hp Kurs: MK1500 Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT/2017 Handledare: Malin Sveningsson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 38 Antal ord: 20,133 Nyckelord: Crowdfunding, open source, communities, hackarkultur, teknomeritokrati, relation, kommunikation Syfte: Studiens syfte är att studera de sociotekniska relationerna mellan communities och crowdfunding-kampanjer med open source-produkter. Teori: Kärnan i teorin utgör teknomeritokratisk kultur samt hackarkultur. LÄS MER
7. PÅ PLATS I FIKTIONEN En kvalitativ intervjuundersökning om litterära resor
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Abstract Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet Nivå: Grundnivå Termin/år: Vt/2017 Handledare: Malin Svenningsson Kursansvarig: Malin Svenningsson Sidantal: 42 Antal ord: 18 608 Nyckelord: Litterära resor, popkulturturism, media pilgrimages, mediekonvergens, Skam, Tv-serier, Astrid Lindgrens Värld, Wallanderland. Syfte: Syftet med studien är att undersöka resenärers upplevelser av litterära resor, med inriktning på de resenärer som besöker Oslo för att vara på inspelningsplatserna från tvserien Skam. LÄS MER
8. MEDIERNAS RÄVSAX - en studie av bilden av konsumtion i några svenska livsstilsmagasin
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Göteborgs universitet Nivå: Grundnivå Termin/år: Vt 2017 Handledare: Johanna Arnesson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 37 Antal ord: 16 104 Nyckelord: Livsstilsmagasin, konsumtion, framingteori, innehållsanalys Syfte: Att undersöka hur konsumtion framställs i svenska livsstilsmagasin med avseende på hur mycket konsumtion behandlas, hur bilden av den ser ut och vilken roll den spelar i magasinen. Teori: Framing, teorier om livsstilsjournalistik och representation, Burkes poetiska kategorier Metod: Kvalitativ och kvantitativ innehållsanalys Material: Sju svenska livsstilsmagasin publicerade under 2016 och 2017 Resultat: Mediebilden av konsumtion i magasinen präglas av variation och ambivalens, både avseende utrymme, huruvida konsumtion behandlas som ett problem, och vilka konsekvenserna är. LÄS MER
9. ”MAN VILL HELLRE HÄRMA EN PERSON ÄN ETT VARUMÄRKE” En kvalitativ studie om ungas upplevelse av sponsrat innehåll på Youtube.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Abstract Examensarbete: 15 hp Kurs: MK1500 Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT17 Handledare: Malin Sveningsson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 45 Antal ord: 18 935 Nyckelord: Youtube, reklam, influencer marketing, unga, sponsrat innehåll, trovärdighet, köpbenägenhet. Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur unga upplever reklam i form av sponsrade inlägg från influencers på Youtube, samt om de upplever att denna typ av reklam har effekt på deras köpbenägenhet. LÄS MER
10. #WILLIAMMÅSVARE En mottagarorienterad studie om transmedialt berättande i TV-serien Skam
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Abstract Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet Nivå: Grundnivå Termin/år: Vt/2017 Handledare: Malin Sveningsson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 48 Antal ord: 19 603 Nyckelord: Mediekonvergens, transmedialt berättande, Skam, TV-serier, webb-TV, demassification, Instagram, ungdomar, community, gemenskap, TV-tablå, linjär TV Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur tittare tar del av och upplever Skams TV-format. Teori: Mediekonvergens, transmedialt berättande, intrakompositionell transmedialitet, uses and gratifications, asynchroneity, demassification, instrumentell och ritualiserad medieanvändning. LÄS MER