Sökning: "medie och kommunikationsvetenskap identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 179 uppsatser innehållade orden medie och kommunikationsvetenskap identitet.

  1. 1. Vardagen : unga kvinnor och medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Mathilda Gunnarsson; Alice Embe; [2024]
    Nyckelord :sociala medier; medieanvändning; genus; identitetsskapande; trender; livsstil; identitet; vardag; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks unga kvinnors användning av sociala medier och trender, utifrån genus- och identitetsskapande perspektiv. Genom en kvalitativ intervjumetod har sex unga kvinnor fått berätta om sin medieanvändning i vardagen, utifrån livsstil och trender. LÄS MER

  2. 2. Visuella komponenter som sätter tobaksfria nikotinprodukter i centrum : En kvalitativ semiotisk bildanalys med kompletterande textanalys av Vont, Volt och Zone X visuellla kommunikation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Nora Claesson; Lisa Persson; [2024]
    Nyckelord :Tobaksfria nikotinprodukter; Visuell kommunikation; Instagram; Varumärkesidentitet; Känslomässig varumärkeskommunikation;

    Sammanfattning : Följande studie granskar kommunikationen från tobaksfria nikotinföretag på Instagram. Syftet är att inom forskningsfältet marknadskommunikation, undersöka den visuella kommunikationen och kompletterande textuella element på Instagram och vilka kommunikativa strategier företagen använder sig av. LÄS MER

  3. 3. Why are you getting ready with me? : hur GRWM bidrar till identitetsskapande & ett mer inkluderande flickskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Isabella Hartman; Hanna Rosenqvist; [2024]
    Nyckelord :GRWM; TikTok; inkludering; konsumtion; identitet; symbolisk demokratisering; mainstreamkultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna fallstudie kommer det virala sociala mediefenomenet “Get Ready With Me” (GRWM) att utforskas. Genom en kvalitativ innehållsanalys har vi analyserat detta fenomen, för att kunna redogöra för hur Get Ready With Me-videor främjar ett inkluderat flickskap samt formar unga tjejers identiteter. LÄS MER

  4. 4. Gamestop, to the moon

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Elliot Ottosson Fisher; Ludwig Elkander; Simon Kojo; [2023]
    Nyckelord :Social identitet; gruppidentitet; deltagarkultur; spreadability; Reddit; WallStreetBets; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien GamesStop, to the moon är författad av Simon Kojo, Ludwig Elkander och Elliot Fisher vid Lunds universitet i Medie- och kommunikationsvetenskap, vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet har som mål att undersöka hur deltagarkultur kan visa sig på en social medieplattform som Reddit genom att djupdyka i den populära subredditen Wallstreetbets. Gruppen fick stor uppmärksamhet i och med den omtalade GameStop händelsen då småsparare fick upp aktiepriset på GameStops och utmanade de stora hedgefonderna på den Amerikanska börsmarknaden. LÄS MER

  5. 5. "Masculine life is war..." : En multimodal kritisk diskursanalys om internetfenomenet Andrew Tate och kopplingen mellan hans framfart och manosfären

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Filip Sjödin; Martin Olsson; [2023]
    Nyckelord :Cultivation; MCDA; Andrew Tate; Manosfären; Förebild; Hegemoni;

    Sammanfattning : Forskningssyftet med studien ”Masculine life is a war…” är att undersöka och problematisera hur influencern, livscoachen och före detta kickboxaren Andrew Tates platsar i manosfären. Studien genomfördes genom att granska och analysera fyra videor av Tate för att hitta diskurser och distinkta teman. LÄS MER