Sökning: "medie och kommunikationsvetenskap maskulinitet"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden medie och kommunikationsvetenskap maskulinitet.

  1. 1. Soft Hooligans : den nya mjuka supporten och motståndet mot hegemonisk maskulinitet på läktarna

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier; Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Matilda Åhlén; Wilma Pihl; [2024]
    Nyckelord :Soft Hooligans; Supporters; Fans; Soccer; Football; Social media; Fanculture; Participatory culture; Social rituals; Masculinity; Feminization.; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study examines the case of Soft Hooligans and their significance in the supporter culture. The study aims to highlight the patriarchal structures exemplified by football stands and how Soft Hooligans dismantle these structures. LÄS MER

  2. 2. Främja eller hämma jämställdhet? : En kritisk diskursanalys om hur Aftonbladet rapporterar om manliga respektive kvinnliga offer för dödligt våld i nära relation

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Carolina Hansson; Vinona Bothe; [2024]
    Nyckelord :fatal domestic violence; critical discourse analysis; stigma; masculinity; femininity; gender; news media; dödligt våld i nära relation; kritisk diskursanalys; stigma; maskulinitet; femininitet; genus; nyhetsmedier;

    Sammanfattning : Med ett kritiskt diskursanalytiskt tankesätt ämnar denna uppsats att studera hur nyhetsmedier rapporterar om manliga offer respektive kvinnliga offer för dödligt våld i nära relation. Syftet med studien är att utreda om nyhetsmediet Aftonbladet i sin nyhetsrapportering bidrar till stigmatiseringen av kvinnliga och manliga offer för dödligt våld i nära relation. LÄS MER

  3. 3. Att döma en bok efter dess omslag : En studie om visuella trender och könsframställningar på romantikböcker

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Selma Memic; Zuni Aurora Vargas Catalan; [2023]
    Nyckelord :visual analysis; content analysis; visual trends; book covers; romance books; gender stereotypes; visuell innehållsanalys; visuell analys; visuella trender; bokomslag; romantikböcker; könsstereotyper;

    Sammanfattning : Bokomslaget är ett viktigt marknadsföringsverktyg för att attrahera konsumenter och är den första kontakten en läsare har med boken. Romantikböcker står för 18 % av försäljningen av fiktion och 82 % av läsarna är kvinnor. LÄS MER

  4. 4. "Masculine life is war..." : En multimodal kritisk diskursanalys om internetfenomenet Andrew Tate och kopplingen mellan hans framfart och manosfären

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Filip Sjödin; Martin Olsson; [2023]
    Nyckelord :Cultivation; MCDA; Andrew Tate; Manosfären; Förebild; Hegemoni;

    Sammanfattning : Forskningssyftet med studien ”Masculine life is a war…” är att undersöka och problematisera hur influencern, livscoachen och före detta kickboxaren Andrew Tates platsar i manosfären. Studien genomfördes genom att granska och analysera fyra videor av Tate för att hitta diskurser och distinkta teman. LÄS MER

  5. 5. Para är makt : En multimodal kritisk diskursanalys om den svenska gangsterrappens betydelse för maskulinitet och våld

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Wilma Norrgård; Vilma Denesfay; [2022]
    Nyckelord :MCDA; hiphop; gangsterrap; maskulinitet; våld; kriminalitet; Einár; musikvideo;

    Sammanfattning : Denna studie berör fenomenet svensk gangsterrap och ämnar att kritiskt granska innehållet som kommuniceras ut via musikvideos till samhället. Syftet är att undersöka huruvida våld samt kriminalitet i relation till maskulinitet upprätthålls inom det diskursiva fältet gangsterrap. LÄS MER