Sökning: "medie-och kommunikationsvetenskap D uppsats"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden medie-och kommunikationsvetenskap D uppsats.

  1. 1. Kvinnlig homosexualitet: myt och stereotyp i filmen “Blå är den varmaste färgen”

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Robert Varga; Andrea Weidling; Malin Hedengren; [2014]
    Nyckelord :homosexualitet; lesbisk; stereotyp; myt; film; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att, genom en undersökning av en specifik populärkulturell medietext, studera hur denna representerar homosexualitet samt vilka myter och stereotyper som via detta uppehålls alternativt ifrågasätts. Den analyserade filmen, ”Blå är den varmaste färgen” (originaltitel: ”La vie d’Adéle”), skildrar ett lesbiskt förhållande mellan två unga kvinnor. LÄS MER

  2. 2. Jag konsumerar, alltså finns jag - en granskning av hur genus och värdeföreställningar kommer till uttryck i reklamfilm.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Magdalena Stadler; [2011]
    Nyckelord :konsumtionssamhälle; mytologi; attityder; stereotyper; värdeföreställning; värderingar; kulturella normer; identitetsskapande; reklamfilm; konsumtion; könsroller; socialt medlemskap.; varugörande av jaget; Social Sciences;

    Sammanfattning : Konsumtion blir ett allt viktigare inslag i vår vardag. Konsumtion har gått från att vara något behovsbaserat, till ett index på popularitet, status och attraktivitet som människa. Det reklambranschen spelar på i sina annonser är våra drömmar, mål och uppfattningar om vad som är attraktivt. LÄS MER

  3. 3. Expertkommentatorer -en kvantitativ innehållsanalys om hur den politiska tolkande journalistiken såg ut ett år innan valet 2006 i Dagens Nyheter, Göteborgs- Posten och Svenska Dagbladet.

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation

    Författare :Lady-France Mulumba; [2009-03-06]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Expertkommentatorer -en kvantitativ innehållsanalys om hur den politiska tolkande journalistiken såg ut ett år innan valet 2006 i Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Svenska Dagbladet. Författare Lady-France Mulumba Handledare Monica Löfgren-Nilsson Kurs D-uppsats i medie- och kommunikationsvetenskap, påbyggnadskurs Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka hur den politiska tolkande journalistiken i kommentatorform såg ut i svensk morgonpress år 2005, ett år innan senaste valet. LÄS MER

  4. 4. Politiska skandaler : En kritisk diskursanalys av tre länders rapportering om politiska skandaler

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Humanistiska institutionen

    Författare :Sarol Bandak; Helena Oktay; [2007]
    Nyckelord :skandal; politisk skandal; medier i demokratiska stater; mediernas roll;

    Sammanfattning : Ämne: Medie- och kommunikationsvetenskap, D-uppsats Uppsatsens titel: Politiska skandaler – En kritisk diskursanalys av tre länders rapportering om politiska skandaler Författare: Sarol Bandak och Helena Oktay Handledare: Mats Ekström Syfte och frågeställningar: Syftet med denna uppsats är att göra en djupgående analys av hur politiska skandaler framställs i vissa specifika dagstidningar i Sverige, USA och Libanon. Vi vill undersöka vilka skillnader och likheter som finns i framställningen av de politiska skandalerna samt om dessa kan relateras till mediernas roll i samhället. LÄS MER

  5. 5. 7B har ingen webbtidning : Möjligheter och problem med att använda Internet för publicistiska arbetssätt i grundskola och gymnasium

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Dan Åkerlund; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Åkerlund, Dan (2005). 7B har ingen webbtidning - Möjligheter och problem med att använda Internet för publicistiska arbetssätt i grundskola och gymnasium. D-uppsats i Medie- och kommunikationsvetenskap, Karlstads universitet. LÄS MER