Sökning: "medieanvändning"

Visar resultat 1 - 5 av 110 uppsatser innehållade ordet medieanvändning.

  1. 1. Sociala medier och självförtroende : Hur användandet av sociala medier samverkar med upplevt självförtroende

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Louise Forsberg; Matilda Ohlsson; [2024]
    Nyckelord :Social media; self-confidence; well-being; SOM-2015; nationwide; Sociala medier; självförtroende; välbefinnande; SOM-2015; rikstäckande;

    Sammanfattning : Bakgrund. Närvaron på sociala medier är hög bland Sveriges befolkning och tidigare forskning tyder på att intensiv användning kan ha en negativ effekt på välbefinnandet, samtidigt har självförtroende visat sig vara en viktig faktor för individens välbefinnande. LÄS MER

  2. 2. Vardagen : unga kvinnor och medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Mathilda Gunnarsson; Alice Embe; [2024]
    Nyckelord :sociala medier; medieanvändning; genus; identitetsskapande; trender; livsstil; identitet; vardag; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks unga kvinnors användning av sociala medier och trender, utifrån genus- och identitetsskapande perspektiv. Genom en kvalitativ intervjumetod har sex unga kvinnor fått berätta om sin medieanvändning i vardagen, utifrån livsstil och trender. LÄS MER

  3. 3. Barns röster i en digitaliserad värld.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Carl Hedin; Tommy Henriksson; [2023-12-07]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Digital kultur; Digitalisering; Digitala artefakter; Medieanvändning; Barndomssociologi; Fritidshemmet; Elevers digitala intressen; Praktikgemenskaper;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks elevers digitala intressen ur ett barndomssociologiskt perspektiv med stöd i teorier om praktikgemenskaper. Syftet med undersökningen är att lyfta barns perspektiv på hur vad deras digitala intressen kan erbjuda i form av sociala verktyg. LÄS MER

  4. 4. TIKTOK: EN PRODUKT AV GENERATION Z - En kvalitativ studie som utreder hur och varför Sveriges Generation Z använder Tiktok.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emelie Lindberg; [2023-03-10]
    Nyckelord :Sociala medier; Tiktok; Generation Z; Gen Z; medieanvändning; uses gratifications theory; MAIN-model; new media;

    Sammanfattning : Executive summary We are constantly online in this new digital world, always reachable through numeral devises and plattforms. For older generations there has taken some time to adjust, but for one generation this constant connectivity is as normal as breathing. LÄS MER

  5. 5. Grunden till ett demokratiskt medborgarskap : Medieanvändning för årskurs 1-3 i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Linnéa Jansson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to examine what media literacy means to primary school teachers. The purpose is also to examine how teachers work with the intent of aiding students' development of critical thinking, how they perceive the student’s media literacy abilities and how they perceive the social studies curriculum regarding media. LÄS MER