Sökning: "mediebevakning"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade ordet mediebevakning.

  1. 1. DEN INRAMADE SANNINGEN : Om användningen av falsk balans i rapporteringen om klimatfrågan i svensk nyhetsmedia 1988 - 2002

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Grönvall Anders; Karatas Liam; [2024]
    Nyckelord :Falsk balans; klimatförändring; mediebevakning; svenska tidningar;

    Sammanfattning : This study critically examines the phenomenon of false balance in Swedish media coverage of climate change from 1988 to 2002. The research design replicates the methodological framework of Boykoff and Boykoff (2004), applying quantitative content analysis to a selection of Swedish newspapers and comparing with their findings on American newspapers. LÄS MER

  2. 2. TVÄTTEN I ÖKNEN En diskursanalys av svensk och qatarisk mediebevakning av fotbolls – VM i Qatar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linus Andersson; [2023-04-14]
    Nyckelord :Sportswashing; Qatar; Soft power; Soft – disempowerment; Orientalism; Values; Media; Culture;

    Sammanfattning : The FIFA World Cup 2022 in Qatar is amongst the most controversial sporting events in history. The country is accused of using the tournament as a political tool in order to launder its reputation and profile itself as attractive for future investment and tourism. LÄS MER

  3. 3. David mot Goliat : En kvalitativ studie om sponsring av låg och hög mediebevakad elitidrott för SMEs

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jonas Sandvik; Christoffer Finnilä; [2023]
    Nyckelord :Sponsorship; SMEs; Exposure; Media coverage; Pricing; Sponsring; SMEs; Exponering; Mediebevakning; Prissättning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sponsring är en väsentlig del för företag och ett sätt för dem att nå ut till sina konsumenter genom varumärkesexponering. Genom idrottssponsring har företag därmed möjligheten att bemöta en större publik under en längre period. LÄS MER

  4. 4. Street Smarts: An examination of the nature of local media coverage of recent street conversion programs in New York City and Stockholm

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Regan Maureen Kassing; [2023]
    Nyckelord :streets; public participation; Covid-19; tactical urbanism; New York City; Stockholm; journalism; gator; allmänhetens deltagande; Covid-19; tactisk urbanism; New York City; Stockholm; journalistik;

    Sammanfattning : The twin crises of the Covid pandemic and the climate emergency have led to a need to reconsider the way we use our cities. Many cities have implemented street conversion programs, aimed at shifting away from prioritization of cars in street usage. LÄS MER

  5. 5. Släcka eld med bensin : En experimentell studie om effekten av gestaltningar av etnicitet i nyhetsmedier

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sara Tidhult; Amanda Segerson; [2020]
    Nyckelord :ethnicity; framing; xenophobia; news media; etnicitet; gestaltning; främlingsfientlighet; nyhetsmedia;

    Sammanfattning : Med grund i ett Sverige där främlingsfientligheten och stödet till Sverigedemokraterna, Sveriges enda högerextrema parti, har ökat de senaste åren var syftet med denna studie att undersöka effekten av gestaltning av etnicitet inom nyhetsjournalistiken. Inledningsvis fokuserar uppsatsen på att studera om publicering av en etnicitet påverkar vad människor har för känslor och attityder till ett brott. LÄS MER