Sökning: "mediedrev kvinnor och män"
Hittade 2 uppsatser innehållade orden mediedrev kvinnor och män.
1. Förbrukat förtroende : En kvalitativ textanalys av Aftonbladets gestaltning av politiker kontra tjänstemän i åtta mediedrev
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Denna studie undersöker om det finns någon skillnad i hur Aftonbladet gestaltar politiker och tjänstemän i åtta mediedrev under åren 2012–2020, samt vilka värderingar om moral och förtroende som kan spåras i texterna. Studien undersöker även skillnader i gestaltningen mellan män och kvinnor samt om det finns någon skillnad när skandalen i första hand gäller personens privatliv och yrkes/politikerroll. LÄS MER
2. Fångade i blåsväder : En semiotisk bildanalys med utgångspunkt i genusperspektivet av hur Håkan Juholt och Mona Sahlin visuellt framställdes i media i samband med politiska affärer.
Kandidat-uppsats, Institutionen för informationsteknologi och medierSammanfattning : Bilder är bland det första som fångar tidningsläsarens uppmärksamhet och forskning visar att bilder i högre grad än den skrivna texten drar till sig uppmärksamhet. Därav kan bilden av en politiker som framställs på ett ofördelaktigt sätt i pressbilder påverka publikens uppfattning av denne. LÄS MER