Sökning: "mediedrev kvinnor och män"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden mediedrev kvinnor och män.

  1. 1. Förbrukat förtroende : En kvalitativ textanalys av Aftonbladets gestaltning av politiker kontra tjänstemän i åtta mediedrev

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Naimi Lundegård; Linnea Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :genus; gestaltningsanalys; mediedrev; politiker; tjänstemannaideal; tjänstemän;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om det finns någon skillnad i hur Aftonbladet gestaltar politiker och tjänstemän i åtta mediedrev under åren 2012–2020, samt vilka värderingar om moral och förtroende som kan spåras i texterna. Studien undersöker även skillnader i gestaltningen mellan män och kvinnor samt om det finns någon skillnad när skandalen i första hand gäller personens privatliv och yrkes/politikerroll. LÄS MER

  2. 2. Fångade i blåsväder : En semiotisk bildanalys med utgångspunkt i genusperspektivet av hur Håkan Juholt och Mona Sahlin visuellt framställdes i media i samband med politiska affärer.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för informationsteknologi och medier

    Författare :Linda Eliasson; Erika Berglund; [2012]
    Nyckelord :bild; bildanalys; semiotik; Håkan Juholt; Mona Sahlin; mediedrev; socialdemokraterna; partiledare; Aftonbladet; Expressen; Dagens Nyheter; Svenska Dagbladet; denotation; konnotation;

    Sammanfattning : Bilder är bland det första som fångar tidningsläsarens uppmärksamhet och forskning visar att bilder i högre grad än den skrivna texten drar till sig uppmärksamhet. Därav kan bilden av en politiker som framställs på ett ofördelaktigt sätt i pressbilder påverka publikens uppfattning av denne. LÄS MER