Sökning: "medieetik"
Visar resultat 16 - 20 av 33 uppsatser innehållade ordet medieetik.
16. Skadad till döds. En språklig undersökning av trafikolyckor skildrade i svensk dagspress 1933 – 2017
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättningSammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka språket i nyhetstexter om trafikolyckor åren 1933, 1973 och 2017. Tidningarna som undersöks är Dagens Nyheter och Sydsvenska Dagbladet. Mer specifikt fokuserar uppsatsen på läsbarhet, ordförråd och fördelning av ordklasser i tidningarna, samt hur dessa tre variabler har utvecklats över tid. LÄS MER
17. "Må de avskyvärda bilderna hemsöka oss" : Bildanalys av fyra starka nyhetsbilder ur ett ansvarsmoraliskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : I denna uppsats undersöks hur syrier och syriska flyktingar har porträtteras i fyra bilder som publicerats i svenska dagstidningar, utifrån frågeställningar om just framställning, vilket kontext som framkommer från artiklarna som bilden publicerats i och huruvida publiceringen av bilderna kan anses etiskt försvarbara. Bilderna som analyseras är bland annat fotot på Alan Kurdi, och tre andra, starka nyhetsbilder. LÄS MER
18. Att gestalta en mördare : En kvalitativ innehållsanalys av Jönköpings-Postens och Jminis rapportering om ett uppmärksammat brott.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Vi befinner oss i en tid där medielandskapet ständigt förändras och där aktörer tvingas göra anpassningar för att överleva. Inom journalistiken har det främst handlat om en övergång till ett mer tabloidiserat innehåll (d.v.s. LÄS MER
19. Medieetik, mammor och sociala medier : En kvalitativ studie om etiska dilemman i relation till publicering av bilder på barn på sociala medier
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syfte: Studien syftar till en djupare förståelse om etiska resonemang som kan uppstå kring sociala medier. Uppsatsens fokus ligger i att undersöka hur mammor resonerar kring publicering av bilder på barn, under 18 år, på Facebook och Instagram. LÄS MER
20. "Vi är så glada och tacksamma att Fredagspodden sponsras av..." : En analys av dold marknadskommunikation i Fredagspodden
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Denna uppsats studerar podden Fredagspodden och dess sponsorer genom att göra en kvalitativ textanalys utifrån ett hermeneutiskt perspektiv. I uppsatsen undersöks huruvida det går att utläsa vilket innehåll som är sponsrat i podden. LÄS MER