Sökning: "medieetik"

Visar resultat 16 - 20 av 33 uppsatser innehållade ordet medieetik.

  1. 16. Skadad till döds. En språklig undersökning av trafikolyckor skildrade i svensk dagspress 1933 – 2017

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Peter Hultgren; [2018]
    Nyckelord :trafikolyckor; olyckor; bilolyckor; språk; tidningsspråk; journalistik; dagstidningar; stil; stilforskning; lix; ordklasser; läsbarhet; pressetik; medieetik; ord; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka språket i nyhetstexter om trafikolyckor åren 1933, 1973 och 2017. Tidningarna som undersöks är Dagens Nyheter och Sydsvenska Dagbladet. Mer specifikt fokuserar uppsatsen på läsbarhet, ordförråd och fördelning av ordklasser i tidningarna, samt hur dessa tre variabler har utvecklats över tid. LÄS MER

  2. 17. "Må de avskyvärda bilderna hemsöka oss" : Bildanalys av fyra starka nyhetsbilder ur ett ansvarsmoraliskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Emma Lindvall; [2017]
    Nyckelord :Alan Kurdi; Ansvarsmoral; Bildanalys; Diskursanalys; Emmanuel Levinas; Medieetik; Nyhetsfoto; Omran Daqneesh; Semiotik; Starka nyhetsbilder; Syriska inbördeskriget; Titta inte bort;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur syrier och syriska flyktingar har porträtteras i fyra bilder som publicerats i svenska dagstidningar, utifrån frågeställningar om just framställning, vilket kontext som framkommer från artiklarna som bilden publicerats i och huruvida publiceringen av bilderna kan anses etiskt försvarbara. Bilderna som analyseras är bland annat fotot på Alan Kurdi, och tre andra, starka nyhetsbilder. LÄS MER

  3. 18. Att gestalta en mördare : En kvalitativ innehållsanalys av Jönköpings-Postens och Jminis rapportering om ett uppmärksammat brott.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Christopher Östhed; Sebastian Börjesson; [2017]
    Nyckelord :Tabloidisering; Lokaljournalistik; Medielogik; Jönköping; Gestaltningsteori; Kvalitativ innehållsanalys.;

    Sammanfattning : Vi befinner oss i en tid där medielandskapet ständigt förändras och där aktörer tvingas göra anpassningar för att överleva. Inom journalistiken har det främst handlat om en övergång till ett mer tabloidiserat innehåll (d.v.s. LÄS MER

  4. 19. Medieetik, mammor och sociala medier : En kvalitativ studie om etiska dilemman i relation till publicering av bilder på barn på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sophie Holmqvist; Louise Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Mammor; Barn; sociala medier; God mediepraxis; moralisk identitet;

    Sammanfattning : Syfte: ​Studien syftar till en djupare förståelse om etiska resonemang som kan uppstå kring sociala medier. Uppsatsens fokus ligger i att undersöka hur mammor resonerar kring publicering av bilder på barn, under 18 år, på Facebook och Instagram. LÄS MER

  5. 20. "Vi är så glada och tacksamma att Fredagspodden sponsras av..." : En analys av dold marknadskommunikation i Fredagspodden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Mikaela Haglund; Anna Nilsson; [2016]
    Nyckelord :podcast; sponsor; Fredagspodden; stealth marketing; media ethics; native advertising; podd; sponsor; Fredagspodden; dold marknadsföring; medieetik; native advertising;

    Sammanfattning : Denna uppsats studerar podden Fredagspodden och dess sponsorer genom att göra en kvalitativ textanalys utifrån ett hermeneutiskt perspektiv. I uppsatsen undersöks huruvida det går att utläsa vilket innehåll som är sponsrat i podden. LÄS MER