Sökning: "medieförtroende"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet medieförtroende.

  1. 1. "Ibland orkar jag inte vara källkritisk" : En kvantitativ studie om studenters källkritiska förmåga på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jennie Noreskog; Linn Eriksen; [2021]
    Nyckelord :Social media; source criticism; media use; media literacy; Sociala medier; källkritik; medieanvändning; medie- och informationskunnighet;

    Sammanfattning : Vi lever idag mer digitaliserat än någonsin och tillsammans med sociala medier har våra medievanor förändrats. Med nya medievanor skapas också möjligheter på sociala medier där information och desinformation får flöda ostrukturerat tillsammans. LÄS MER

  2. 2. "ingen känner oss liksom, det är ingen som frågat" - En kvalitativ studie om hur ensamkommande, afghanska killar upplever medierapporteringen om dem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Alexandra Stenlund; [2020-02-03]
    Nyckelord :Medieupplevelser; medierapportering; medieeffekter; medieförtroende; invandring; gestaltning;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att få en förståelse för hur ensamkommande killar från Afghanistan uppfattar medierapporteringen om dem och deras situation, samt om och isåfall hur det påverkar dem. Syftet är också att undersöka gruppens förtroende för medierna och om de upplever att rapporteringen om dem har förändrats över tid. LÄS MER

  3. 3. Förtroende för- och användning avnyhetsmedier under Covid-19 : En kvantitativ studie om medieförtroende och användning av nyhetsmedierunder kris

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Alfred Lundqvist; Christian Ivarsson; Robin Karlsson Dahlgren; Samuel Andrésen; [2020]
    Nyckelord :public service; commercial media; Covid-19; pandemic; trust; usage; public service; kommersiella medier; Covid-19; pandemi; förtroende; användning;

    Sammanfattning : Detta är en kvantitativ undersökning om svenskars förtroende för svenska nyhetsmedier och hurderas användning av dessa ser ut under Covid-19 pandemin. Studien ämnar ta reda påskillnaderna mellan svenskars förtroende för och användning av public service baserade i densocialt ansvarstagande ideologin, och kommersiella medier baserade i den frihetliga ideologin. LÄS MER

  4. 4. VEM I HELA VÄRLDEN KAN MAN LITA PÅ? - En kvalitativ studie om medieförtroende med fokus på unga vuxnas förtroende för avsändare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Vasilios Bartziokas; Markus Dalström; Tim Vikman; [2018-09-12]
    Nyckelord :Förtroende; Media priming; medier; avsändare;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka vilken roll avsändare spelar för unga vuxnas förtroende för traditionella medier. Teori: Media Priming, Fientliga medier-effekten Metod: Kvalitativa fokusgruppsintervjuer Material: 3 stycken fokusgrupper med sammanlagt femton deltagare Resultat: Resultatet visar att avsändare är av stor vikt för unga vuxnas medieförtroende. LÄS MER

  5. 5. Fin- eller fulmedier?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ellen Ivarson; Emma Holmsen; Julia Fredriksson; [2018-09-07]
    Nyckelord :förtroende; medieförtroende; trovärdighet; varumärke; varumärkestrovärdighet; Aftonbladet; Dagens Nyheter; fin- och fulmedia; trust; trust in media; credibility; brand; brand credibility; Aftonbladet; Dagens Nyheter;

    Sammanfattning : This study explores how the brand of a newspaper affects the perception of credibility for the content in the article. The idea was to compare a morning paper which the audience generally has a bigger trust in with a tabloid paper that is often perceived as less credible. LÄS MER